Internet dansar och ler

Varför har ni inte berättat för mig om Harlem Shake? Det innehåller ju allt jag älskar. Utom kanske My Man och glass.
Men i alla fall folk som klär ut sig och dansar konstigt. Om ni missat själva konceptet så är det ett slags mix av Gangnam style och spastisk gymastik för…ehh…vuxna. Konceptet är mycket enkelt, man gör en  kort video där man spelar låten Harlem Shake (av nån hiphop-nisse som heter Baauer) och den utspelar sig i de flesta versioner på en arbetsplats där folk till synes gör sina arbetsuppgifter som de brukar när plötsligt en person börjar dansa galet (ibland med en hjälm eller mask eller nåt annat skumt på sig). Hen dansar på en liten stund medan alla runt omkring är helt oberörda. Klipp – alla som nyss var upptagna med sina normala sysslor är plötsligt helt crazy, utklädda och dansar (eller utför betydligt konstigare sysslor) till musiken. Detta pågår i sisådär en halv minut. The end.
Det framgår inte vem det var som började (”Vem vare’ som kasta’?”), men det kan göra det samma. Skadan är redan skedd. Det som setts kan inte oses.

Det värsta är att först tyckte jag att det bara var lite halvroligt, men ju fler videos jag sett desto roligare blir det. Jag vill förstås inte undanhålla er det här utan delar som alltid frikostigt med mig.

Börja med nyhetsversionen så förklaras allt väldigt pedagogiskt där:

Harlem Shake – The wedding

Harlem Shake Furry Edition:

Harlem Shake Gym-versionen:

Harlem Shake Geek Version:

Harlem Shake Star Wars:

Harlem Shake ålderdomshemmet:

Harlem Shake norska militären:

Harlem Shake Borås brandmän:

Min topp-5 önskelista för nya varianter är:
1. Harlem Shake Vatikanen
2. Harlem Shake rymdstationen ISS
3. Harlem Shake Rosenbad
4. Harlem Shake Kraftwerk
5. Harlem Shake Flourtanter

***

My Man den lille glädjedödaren gäspade och sa att Gizmodo redan skrivit om att det här internet-memet hade peakat. Några porrstjärnor har gjort en variant, på sitt jobb. Ety jag inte vill locka fel sorts klientel till den här bloggen (det finns säkert inget annat jag skrivit om som folk kan dra förhastade slutsatser av eller ha felgooglat. När man knackar på fel dörr, Rule 36 och Goda råd är gratis) länkar jag inte dit. Nakenhet är första steget till apokalyps.

***

Update: Tydligen var det SunnyCoastSkate som började. Många av efterföljarna är betydligt roligare. Men det är ändå rätt fantastiskt att det bara tagit dryga två veckor för detta att bli så spritt runt världen. Det första jag såg var de norska militärerna och det är ännu en av de bästa. Ny favvo är Södertäljepolisen.

 

***

#26

2 reaktioner på ”Internet dansar och ler

    • evilbunny skriver:

      Låt barnen få ha sitt roliga! Om civilisationen ändå ska gå under kan den lika gärna göra det till Harlem Shake. Då tar det bara 30 sekunder.

      Hej där. Välkommen tillbaks!

Kommentera

