Från det ena till det andra

Det är väldigt konstigt det här att jag håglöst tänker på min blogg då och då under dagens lopp och suckar lite. Det finns verkligen inget jag vill delge världen. Sen så där fem i apokalypsen så kommer jag plötsligt på nåt som jag måste skriva ett väldigt långt och upprört inlägg om. Kanske rasa lite. Hur tänker jag där? Inte bara är min biologiska klocka utan batterier, utan även min ät-, sov- & bloggklocka verkar vara inställd på ett annat universums tidszon. Mycket irriterande. Jag kanske borde blogga om det?

Nej, jag tror jag tar nåt ämne som jag verkligen brinner för istället. Handkräm. Jag har nämligen nåt slags aversion mot folk som porrar sig offentligt med sin handkräm. Jag hoppas att mina eventuella läsare förstår att uppskatta hur jag dödsföraktande kastar mig från åsiktslian till åsiktslian. Feminism – handkräm. Svältande barn – Alla hjärtans dag. Sjukförsäkring – brudbuketter.

Men det här att jag dör en smula när folk sitter och smörjer in sig med handkräm, lotion och ansiktskräm i publika miljöer erkänner jag villigt kanske är en mer personlig och privat antipati än ett verkligt samhällsproblem. Eventuellt borde det inte vara dödsstraff för det. Eller nej fan, jag ångrar mig. Det är en styggelse. Gud tänkte sig det inte så. Det är Sodom och Gomorra.

Dessutom verkar alla ”nu känner jag mig lite torr”-personer ha ett inneboende behov av att göra porrshow av sin krämgrej. De plockar upp sin krämtub långsamt och omständligt ur väskan, ofta med ett slags förväntansfullt leende. De vet att andra tittar, och ändå låtsas de vara ensamma.  Med utstuderad långsamhet splattar de ut en redig klick klägg i händerna. Om det inte orsakar det där tubpruttljudet trycker de lite till. Som nåt slags behov av att härma brunstiga elefanter. Sen börjar det. Showen. Det omsorgsfulla, nitiska, vällustiga smörjandet och gnuggandet. Vissa gör det långsamt och utdraget. Andra rör sina händer som om de vore tamburmajorer för nån liten marschorkester. De verkar liksom inneslutna i sin egen lilla handkrämsonani. Koncentrerat fullföljs proceduren. Det gnids och gnids tills händerna glänser vaselinblankt. Utan minsta skam i kroppen sitter de där och idkar…handvård. Jag klarar fan inte av att se det. Det är nåt perverst med det. Please, get a room!

En gång såg jag en kvinna på t-banan som drog detta till sin spets. Hon smorde in sitt ansikte, sin hals och sin nacke – med kräm! Helt ogenerat. Samtidigt satt nån på samma rad och åt McD-hamburgare. Jag hyperventilerade nästan och var tvungen att tänka på mindre äckliga saker som spruckna bölder och likmaskar.

Va? Nej, det är alltså inte jag som anmälde reklamen för Jarlsberg-ost till KO med motiveringen att deras slogan ”smaken sitter i hålen” är oanständig och obehaglig. Jag har bara ett slags…aversion…(jag tycker ”fobi” är ett så starkt värdeladdat ord) mot  folk som håller på med hudvård offentligt. Att JAG har suttit på jobbet med min lilla handkrämstub och gnuggat är inget jag är stolt över. Men jag har gjort det lite diskret, när alla andra är på lunch. Jag kan faktiskt erkänna att om någon av mina kollegor kommit på mig med detta så hade jag hellre sagt att jag satt där och tillfredsställde mig själv än att erkänna att jag var ”lite torr om händerna”. Jag rodnar bara jag tänker på det nu. Hur kunde jag? Jag var en handkräms-slampa!
Men innan ni dömer ut min analys säger jag bara, jag är säker på att det finns människor som tagit det här hela vägen. Rule 36 you know.

***

Hade jag bloggat om det här förut? Jajjemen. Det finns inte en tanke som är ny i mitt huvud. Det enda som var skillnaden med det blogginlägget var att jag på slutet sa att jag lite tveksamt avslöjat för My Man att jag har denna märkliga avsky för handkrämsmänniskor, och han bara:

– Ja, det är klart du tycker att det är motbjudande. Det gör väl alla normala människor? It rubs the lotion on its skin. It does this whenever it’s told. It rubs the lotion on it’s skin then it places it in the basket… or else it gets the hose again!
That’s my man. Alltid beredd att leverera ett citat från nån filmseriemördare.
Ännu mer roande är det förstås med den reklamannons som dök upp i anslutning till YouTube-klippet när jag sökte efter just den scenen ur filmen. Haha, undrar om Nivea skulle gilla den kopplingen.

lotion

#24

Kommentera

