Kärlek och andra sjuka böjelser

allahjartans
Men hörrni, idag är det ju Alla hjärtans dag. Det är väl mysigt?
Utom om man är en gnällig jävel som inte unnar nån annan att äta chokladmousse och dricka Moët & Chandon till middag förstås.
Som med alla andra påhittade högtider (jul, påsk, pingst, midsommar, Kanelbullens dag, Klamydiamåndagen och INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGEN) så tycker jag att det står var och en fritt att uppmärksamma eller skita i att fira dessa saker. Jag är helt utled på att gnällmånsar ska harva på om ”kommersiellt jippo” vart enda år. Finns det nåt i livet som inte kan kvala in under det epitetet?
Du kan gå förbi nallar, hjärtformade chokladaskar, slokande blombuketter och de frysta räkorna om du vill. Du kan! Om du vill. Try it!

Att visa sin uppskattning och kärlek för andra människor är dessutom mestadels alldeles gratis. Om man inte är lat och fantasilös förstås. Då kan man köpa nallar och hjärtformade kort. Man får sällan örfilar och utskällningar för det (möjligen från den personen som är ihop med den man ger kärleksgåvor till, så där kanske man kan ligga lite lågt).
Om man inte har nån (annan) man vill säga nåt fint till så kan man alltid uppvakta sig själv lite. Det är aldrig fel att ge huvudpersonen i sitt liv lite uppmärksamhet för att hen står ut med en. Grattis till mig, liksom.
Eller bara säga att man står över. Lite som när det vankas semlor på fettisdagen och man inte är sugen.

Men det är lite missunnsamt att orera kring det otillbörliga i att andra känner för att mysa. Visst, om man är singel och inget hellre vill än att gosa med nån eller få nån liten nalle eller så, då kanske Alla hjärtans dag känns som en fet örfil. Man kan bli lite depp. Men jag har aldrig riktigt greppat den grejen faktiskt. Jag tror att jag alltid varit för trög för att ta andras kärleksmanifestationer som en personlig förolämpning. Ni är ni. Jag är jag.
När jag har varit singel har jag antingen umgåtts med nån annan singel (t ex mig själv) och tyckt att det är gott nog eller spanat in nån som jag passat på att smöra lite för med förevändningen att man ska vara snäll och kärleksfull på Alla hjärtans dag. Det är bara en dag vilken som helst. Jag kan inte påstå att jag alltid firat den med nån särskild aktivitet ens de år jag varit i nåt slags tvåsamhet. Det är inte precis som om denna enda dag på nåt sätt manifesterar hur mycket kärlek man själv eller andra är värda, varken just idag eller andra dagar året. Om sen folk skrytinstagrammar sitt mys må det väl vara hänt. En annan dag är det deras gulliga barn, deras supersmarriga middag eller deras fina solnedgång (ja, bara DERAS) som de vill fronta up med. Vad är skillnaden?
Det man saknar idag saknar man andra dagar. Det man har idag har man andra dagar. Så tänker jag.

Själv är jag en kärleksfull hustru året om, varje dag (om man använder en viss revisionism och filtrerar dagar då jag eventuellt ändå var lite, lite sur och trumpen över nåt) så jag behöver egentligen inte nån särskild dag för att vara mitt charmerande jag. Men jag tycker att man kan passa på att exempelvis ha skumpa-fest på Alla hjärtans dag eftersom det infaller så sällan. Om man nu känner för det en helt vanlig torsdag. Dessutom har vi sjukat bort alla möjliga jippon och jubileum och anledningar att fira saker nu ett tag. Men idag fick vi till det riktigt bra måste jag säga. Jag hade cravings efter smörgåstårta (det är nog nåt slag medelålderskris) så My Man svängde förbi ett helt fantastiskt ställe som heter Smörgåstårteriet och köpte med sig lyxsmörgåstårta hem. Jag fixade abnormt stora portioner chokladmousse med grädde, hallon och jordgubbar till dessert. Och så skumpa till det.
Och så pratade vi om feminism och porr och könsorgan medan vi mumsade och myste.

Jo, vi gav förstås varandra könsstereotypa presenter också. Han fick ett presentkort på Kjell & Company (för att där finns massor av geek-saker som han vill ha & jag var trött i armen av att bära Systembolagskasse och matkasse och orkade inte släpa hem nåt tyngre än ett USB-minne). Jag fick Chocomania body butter, lip butter och shower cream från Body Shop (för att jag sa att det var exakt vad jag ville ha om det skulle presentas nåt). Allt var som i en fucking manual för heteronormativ gullighet. Utom att han var den som fick blommor av mig. Fast inte röda rosor för det tycker jag är för noobs. Enligt blomsterspråket betydde tydligen buketten: ”Ta mig istället. Jag är din trogne vän. Jag ser upp till dig”. Jag som trodde den betydde ”Jag stod en halvtimme i kö i blomsteraffären och blev helt genomsvettig för din skull”. Man får kolla upp sånt där innan, inte bara köpa nåt på måfå. Tänk om ens bukett betyder ”Bind mig och prygla mig med en böckling” eller ”Nu är det jag som rensar badrumsavloppet i ett år framöver”?  Vore skitjobbigt.

12 november är det för övrigt Alla Krossade Hjärtans dag om nån föredrar att fira det istället. Eller så kan man spara skumpan till Cheese Doodle day (5 mars) eller Internationella Isbjörnsdagen (27 februari). Världen är full av möjligheter. Tänk på det.

***

#23

 

Kommentera

