Konståkning for dummies

pingvin
Tänkte passa på att tipsa om en grej man kan göra om man bor i Stockholm och är konstintresserad.
SL anordnar konståkning i tunnelbanan. Den där varianten utan skridskor alltså.
Om man har SL-kort (eller annat giltigt färdbevis) kan man gratis delta i guidade visningar av konsten på tunnelbanestationerna.
De allra flesta av tunnelbanenätets runt 100 stationer har nån typ av utsmyckning. Man tänker inte speciellt mycket på det fast man passerar vissa av dem nästan dagligen. Framför allt är det ganska sällan jag har tänkt på vad det underliggande temat eller budskapet är, vad saker föreställer eller vem som kan tänkas ha gjort dessa konstverk. Man spatserar inte direkt runt och tittar på väggar, tak och golv, kikar i montrar och på utställningar och filmer. Man är i tunnelbanan för att åka nån stans, och är på väg. Man hänger inte bara där och softar.
En del saker tycker jag personligen kanske inte är så snygga, men jag tycker ändå att det är intressant att veta mer och kika på dem.
Visningen omfattar ett kortare avsnitt av en linje (mellan tre och sju stationer) så man får åka på flera visningar om man vill se och höra om många stationer. På SL:s hemsida finns material om i princip alla stationerna, och man kan även göra sin egen lilla konsttur med karta och frågeformulär.
Jag snubblade över det här av en slump och har flera gånger tänkt att jag skulle åka på en sån, och nu har jag gjort det.

Jag fick lära mig en del saker.

  • Som att Fridhemsplans utsmyckning har skärgårdstema. Inte en enda gång har jag tänkt att de smutsgröna väggarna med slumpartade stänk av gult, blått och rött symboliserar naturen på en skärgårdsö och att man ska se det som fjärilar & blommor. Inte en enda gång har jag med intresse kikat på strandfynden i montrarna och förstått att de är från olika år och att man kan se hur miljön förändrats utifrån vilken sorts bråte som flutit i land på konstnärens inspirationsplats.
  • Som att stationerna med kaklade väggar kallas badrumsstationer och de med bara en uppgång heter trumpetstationer (smal perrong och sen en vidare utgång). Samt att de som är sprängda i berget (som många stationer på Blå linje) kallas grottstationer.
  • Som att Stockholms tunnelbanenät är det största i världen (i bemärkelsen avstånd från centrum till ytterstationerna).
  • Som att man tycker att tågen går sällan när man står och bara väntar på ett, men ganska ofta när man står och försöker lyssna på nån som pratar och hen måste pausa varje gång ett dundrar in på stationen.
  • Som att det mest är pensionärer som gillar att åka guidad konsttur i tunnelbanan. Och så vi då.
  • Som att Vreten är som himlen i underjorden, och att tågen inte alltid stannar där.

Nu är jag sugen på att se fler stationer. Verkligen se dem. Vilken t-banestation tycker ni är snyggast? Ni kan också delge mig vilken busshållplats som är finast i Flen och vilken spårvagnshållplats som är mysigast i Norrköping och sånt. Om ni känner att det är ett mer välkänt område att tycka till om.
Jag säger förutsägbart nog Kungsträdgården. Den är prålig och fin, och jag har lite varma känslor för den eftersom det var den station jag frekventerade nästan dagligen i flera års tid. Sen är jag också lite förtjust i pingvinen på Aspuddens station. Jag tänker alltid att hen heter Linux.
Nu för tiden ser jag mest av den tunnelbanestation jag brukar kalla Armageddon, aka Fridhemsplan. Det kanske inte är den fulaste stationen, men det finns inget med den jag gillar. Utom att vara på väg från den.

My Man tycker att vi ska ha en egen sorts tunnelbanestations-sightseeing. En där man kliver av på varje station och tar en öl på det lokala ölhak som ligger närmast uppgången. Det är också en idé. Jag kan tänka mig att man kommer att tycka att stationerna längst ut på varje linje är finfina. Men kanske suddiga.

#18

Kommentera

