Epic winning LOL

Idag hade dokumentären ”The Pirate Bay – Away From Keyboard” premiär. Man kan se den på SVT Play, eller förstås…ladda ner den. Dokumentärfilmaren Simon Klose har följt de tre grundarna av fildelningssajten The Pirate Bay i fyra år och berättar storyn om hur dessa tre herrar dömdes till fängelse och miljonskadestånd.

Trailer för dokumentären:

Ibland när jag i offentliga forum har tagit upp frågan om The Pirate Bay-rättegången, de pinsamma jävssituationerna och hur totalt absurd domen är brukar jag få påpekanden om att Sunde, Svartholm-Warg och Neij verkar vara riktiga snedseglare (no pun intended), inte vara så sympatiska som personer samt säkert haft ”nåt ekonomiskt fuffens för sig”. Jaha? Det kan så vara, och det är varken min poäng eller mitt intresse att bedöma dem som personer. Att de inte är några insmickrande näthjältar (well, i vissa kretsar kanske) med säljande personligheter, utan istället framstått som kaxiga kids och provokatörer, har förmodligen legat dem i fatet när det gäller hur mycket medelsvensken intresserat sig för deras öden och äventyr. Men i det stora hela handlar det inte på nåt sätt om just de tre personerna och om de är mönstermedborgare eller inte. Frågan är om det är rätt och riktigt att tekniken de skapat och tjänsten de tillhandahållit är tillräckligt för att ställa dem personligen till svars för att folk begått brott mot upphovsrätten.
Genomfördes rättegången på ett rättssäkert sätt? Är domen rimlig? Ska svenskt rättsväsende gå privata intresseorganisationers ärenden?
Det är bara några av de frågor som ganska snabbt dyker upp.

Kristoffer Viita, som recenserat dokumentären för SVT:s Kulturnyheter, skriver i ”Porträtt av tre äkta internetpundare” att Kloses skildring av även deras mindre smickrande personlighetsdrag gör att det är svårt att få något grepp om deras egentliga agenda:

I slutändan grumlar den sortens berättelser svaret på vad som driver Pirate Bay mest:  Informationsfrihet – de samarbetade ju intimt med Wikileaks – eller att trolla underhållningsindustrin. Kanske utesluter inte de två varandra.

***

Den som läst denna eller nån annan blogg jag skrivit i vet säkert att det här är ett ofta återkommande ämne, samt vad jag har för ståndpunkt i frågan. Jag har som alltid rikligt ordat om olika aspekter förut, så jag tror jag håller det här inlägget lite kort. Jag återkommer eventuellt när jag hunnit se dokumentären.

Update: Nja, jag vet inte vad jag tyckte om dokumentären. Det kändes rätt tragiskt alltihop. Helt klart är att de inte ens under processens gång kan föreställa sig att det faktiskt ska bli en fällande dom till sist. Den enda som upplevs ha några större politiska visioner kring nätet är Peter Sunde, de övriga två verkar leva i en helt sluten egen värld. Det var en fascinerande glimt av den stress som de tre måste ha levt under de senaste åren, och på nåt sätt känns det på slutet som om målet inte egentligen är relevant för nån längre. Det är bara de här tre snubbarna som får bära hundhuvudet för en hel generations internetvanor. Och det kanske är en lite väl högt pris att betala för nån enskild person. Särskilt när det är uppenbart att  de alla tre, på olika sätt, i alla fall kunskapsmässigt är kapabla att bidra till utvecklingen på nätet. Vi får inte glömma att de (oavsett synpunkter på hur deras tjänster användes) är tekniska innovatörer.

I övrigt reagerade jag mest på att Svartholm Warg verkar lyssna på Depeche Mode och inte dricker Jolt Cola. Att Sunde har ett finskt andra efternamn, men pratar norska med sin mamma. Att Neij åsiktmässigt verkar som en snubbe som skulle kunna rösta  på Sverigedemokraterna och skulle kunna avfärda det påståendet med att han är gift med en tjej från Laos.

Tidigare inlägg om pirater, upphovsrätt & integritet:

#17

Kommentera

