Déjà vu

Jag beklagar mig för My Man: ”Det känns som om jag skrivit om allting redan”.
”Har du skrivit nåt inlägg om déjà vu?”
Nej, men ett om att allting går i repris. Så jag tar en repris på det inlägget:

Nil novi sub sole

Ibland så stör det mig att man måste göra vissa saker om och om igen. Forever.
Tänk hur mycket tid man lägger på saker som man hela tiden måste upprepa – bädda sängen, borsta tänderna, äta, städa, diska, tvätta osv.
Allt sånt där som bara går i en evighetsloop där allt återställs till noll, och man måste göra det från början igen.

Det är nånting både trösterikt och djupt deprimerande med denna tanke.
Redan de gamla grekerna diskade, sov och kopulerade.
Redan de gamla romarna drack vin och blev bakis och backstabbade varandra. Et tu Brute…
Redan neanderthalarna kunde grymta och släpa hem bytet till grottan.
Så vad är nytt under solen?

Allt är sagt, gjort och tänkt. Förmodligen fler gånger än du hinner räkna till under din livstid.
Allt du kan göra kan nån annan göra bättre. Och har troligen redan gjort. För tusen år sen.
Får det inte dig att lite, lite få lust att bara skita i saker?
När allt kommer omkring så krävs det att du är en galen österrikare för att du ska sätta något som helst spår i världshistorien (Och nej, jag menar inte Josef Fritzl).

Å andra sidan kanske man kan sträva efter nånting mer modest. Eftermälen av typen ”Oftast var hon i alla fall inte i vägen”, ”Jag minns att hon en gång sa något ganska roligt” eller ”Hon brukade plocka bort disken efter sig”.
Jag skall i alla fall nedteckna alla mina levnadsvisdomar till eftervärden för att ge kommande generationer vägledning. Och det är inte mitt bloggeri jag menar.
Jag tänkte för en gångs skull inte bli långrandig.
Kanske nåt kort och kärnfullt på en liten post it-lapp, typ ”Livet: Tagit del av. Ej förstått”.

#16

2 reaktioner på ”Déjà vu

Kommentera

