Bara det finns enhörningar

enhorning

(Bild via StreetArt in Germany)

Idag kör jag en latvariant och besvarar en sån här färdig fråge-enkät. Denna om böcker.

1. Ljudbok eller bok i handen?
Bok i handen. Jag har lyssnat på ljudböcker ett par gånger när jag varit sjuk och haft svårt att hålla i en bok, och det funkar ju. Men annars föredrar jag pappersbok framför både ljudbok och läsplatta. Men jag kan se poängen med alla varianter. Det är väl bra att det finns olika saker att välja på utifrån olika människors preferenser och behov?

2. Pocket eller inbunden?
Pocket för att det är billigt och enkelt att ha med sig. Inbundet i bokhyllan. För mig beror det mycket på vad det är för bok också. Deckare och underhållningslitteratur räcker att ha i pocket men faktaböcker och fina utgåvor av diverse andra böcker vill man förstås hellre ha i hårdband.

3. Påhittat eller verklighetsbaserat?
Allt är fiktion. På ett eller annat sätt. Men ok. Jag kan säga att jag inom film är mest begiven på dokumentär och scifi. Det är väl ungefär samma deal med böcker. Det får gärna vara påhittade världar, bara de har en inbyggd logik som följs.

4. Harry Potter eller Twilight?
Inget av det. Jag har inte läst varken Harry Potter eller Twilight (men sett filmerna). Är ganska nöjd med det. Vsg att rasa.

5. Fantasyvärld eller vår värld?
Bara det finns enhörningar. Är faktiskt inte så stor på fantasyböcker, men det får gärna finnas andra dimensioner även om det är vår värld som skildras.

6. Kindle, iPad eller annat?
iPad. Fast använder den inte till att läsa böcker. Är oldschool där. Pappersböcker FTW!

7. Låna eller köpa böcker?
Beror på boken. Vill jag äga den köper jag den, och vill jag bara läsa den så lånar jag den (om den går att få tag på, annars kanske man tvångsköper om man är tillräckligt nyfiken). Simples as that!

8. Bokhandlar eller online?
Online. Bokhandlar verkar ha allt annat än böcker nu för tiden. Tyvärr. Visst, det händer att jag köper en bok i bokhandeln, men faktiskt rätt sällan.

9. Ensamstående bok eller trilogi?
(Ju fler frågor jag svarar på desto mer korkade tycker jag att de är. Men nu har jag kommit nästan till slutet så jag får väl stå ut.)
Alla böcker skulle inte passa som trilogier eller serier. Det går liksom inte att jämföra. Dessutom undrar jag om en bok kan vara ensamstående. Den kanske kan vara sambo eller gift också? I min bokhylla verkar det vara nåt slags kollektiv.

10. Tjock bok eller kort bok?
Jag lägger ingen värdering i böckernas form. Jag ser mer till innehållet. Det gäller för övrigt även andra saker än böcker. Är boken dålig är det bra om den i alla fall är tunn för då tar den slut snabbare.

11. Romans eller action?
Hellre ond bråd död.

12. Mysa under en filt eller steka i solen?
Ehhh…vad hände med boktemat? Jag gillar inte att bli varm, så jag skippar båda. Jag tar min bok och sätter mig under ett parasoll i skuggan. Utan filt.

13. Varm choklad eller latte?
Om jag ska hälla den över en boksida så föredrar jag nog latte. Den är lite ljusare i tonen så det förstör inte lika mycket.

14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Jag tänker att man läser en recension för att få ett hum om vad boken handlar om och sen när man läser boken bildar man sig en egen uppfattning. Hur bildar man sig annars en uppfattning om en bok om man inte hört, sett eller läst nåt om den innan? Förstår inte riktigt frågan. Ibland läser jag recensioner (som kan få mig nyfiken på en författare jag inte läst förut), ibland får jag tips av vänner, ibland har jag läst författaren förut, ibland har boken ett spännande omslag, en spännande titel eller handlar om nåt som verkar intressant utifrån baksidestexten. Det kan vara lite allt möjligt som triggar läsandet. Och innan jag läst boken kan jag egentligen inte ha en egen uppfattning. Efter jag har läst boken (eller försökt läsa den) har jag alltid en egen uppfattning.

Förlåt, det här blev ju jättetråkigt.
Och det är väl typiskt mig att börja mucka lite med frågorna i en enkät och brusa upp lite över att de är dumma och dåligt formulerade.

#15

Kommentera

