Män som kukat ur

Jag har tidigare under åren ett par gånger bloggat om näthat, och undrat vad som skiljer assholes på nätet från vilka andra assholes som helst – i verkliga livet. Jag har också ifrågasatt om man ska hojta ”näthat” så fort nån har en avvikande åsikt och kommenterar ens krönika eller annat åsiktsutspel med vass ton eller dumdryghet. Men efter att ha sett det idag cirkulerande klippet när offentliga kvinnliga tyckare (journalister, debattörer, krönikörer) läser upp brev, mail och kommentarer de fått av män känner jag att det där spelar i en helt annan liga. Det är bortom all tänkbar rimlighet. Det ringer i psykopatklockan. Snedseglarflaggan är hissad i topp. Det är inte bara det att hissen inte går hela vägen upp, den är fast i källarplan. Det här är rent hat. Nåt annat kan man inte kalla det. Hat, hot, kränkningar. Det får de saker jag läst och sett förut att te sig som kärvänliga små tjuvnyp i jämförelse.

Jag undrar uppriktigt hur de här män(niskorna) tänker. De läser eller ser nåt de inte håller med om och inte gillar, och så tänker de ”jag ska nog fan ta och ge lite feedback till den där personen”. Så de sätter sig ned och börjar formulera vad de tycker är fel. Men de klarar inte av att bemöta nån åsikt eller framföra nån typ av sakliga argument. Det bara puttrar, jäser och kokar av ilska.
De börjar istället fundera på om man inte ska ta och skriva lite nedsättande saker om hennes intelligens. Jag förstår hur man tänker (tveksamt uttryck i detta fallet). Man tycker att nån har dumma åsikter och vill tala om att detta måste bero på nån typ av intelligensstörning. Ja, det är ett argument som redan lågstadiebarn börjar förstå är lite fattigt för att sänka en meningsmotståndare, men jag kan köpa att en människa med begränsad verbal kapacitet kör den grejen för att visa sitt missnöje. Du är dum, en idiot, efterbliven och dålig på ditt jobb – avgå, försvinn, dra åt helvete. Det är inte nån vidare hög nivå på detta. Rätt pinsamt på alla sätt. Men låt gå. En extremt upprörd person kanske kan spåra ur i såna löjliga utspel i stundens hetta.

Men det är sen jag blir riktigt konfunderad.

Först den här utbroderade och detaljerade invektiv-kavalkaden som i ett led verkar gå ut på att framhålla hur sexuellt oattraktiv kvinnan i fråga är (fet, ful, äcklig, motbjudande) och hur lite sex hon troligen får och i andra ledet framhållet att hon är ett luder, hora eller en slyna (normalt är det förolämpningar mot någon som man anser är mycket sexuellt lösaktig eller tjänar sitt levebröd på att andra till och med vill casha upp för att ha sex med en. Så redan här finns en viss brist på sammanhållen tankeföring). Samtidigt kan det framhållas att hon nog fått för lite kuk och att det skulle lösa alla hennes problem (=hans problem med hennes åsikter) om hon fick det. Så det är lite blandade signaler här. För oattraktiv för kuk, extremt begiven på kuk eller borde ta sig i kragen och få lite kuk. Väldigt mycket penisfokus här. Personligen känner jag att det största problemet verkar ligga hos avsändaren, själva kukbäraren.
För mig är det lite oklart hur en kvinnas tyckande eller åsikter om jämställdhetsfrågor påverkas av hennes sexliv (men det har jag redan ordat om i ett tidigare inlägg: Om att få sig nåt), men tydligen är det i de här männens värld logiskt att det finns ett samband.

När problemet är så stort att personen ifråga borde vistas på någon sluten avdelning trappas kukeriet upp till detaljerade fantasier och hot om sexuellt våld riktat mot kvinnan ifråga. Antingen ska avsändaren själv vara aktiv i handlingen eller så önskar han att nån annan ska sköta det. Det är ett evigt tjatande om detta. Den gamla klassikern ”hoppas du får herpes gubbjävel” står sig slätt i jämförelse.

Sen allt det här om att kvinnan ifråga inte bara är kass på sitt jobb och har dumma åsikter, är ful och borde ha mer sex/mindre sex/ingen sex/tvingas till sex utan dessutom ska dö. Eller att hennes barn ska dö. Eller att hela hennes familj ska dö. Vad fan är det för reaktion på att nån har tyckt nånting i offentligheten? Vad har man för tröskel för kränkthet när man hotar nån till livet på grund av att hon har skrivit en krönika om nåt man inte håller med om?
Jag ser framför mig hur denne man spränger sitt lokala ICA i luften när hans favoritmellanöl är slut i hyllan och hur han gör en dansk skalle på busschauffören om bussen är tre minuter sen. Jag ser en man som påminner om snubben i den lokala videobutiken som skällde ut affärsbiträdet för att de inte hade några porrfilmer…helt obekymrad om att affären var full av människor. Han kunde inte bry sig mindre om att hans beteende var motbjudande på så många sätt.  Han hade fanemig rätt att kräva att det skulle finnas PORR att hyra om han ville se PORR.
Men det obehagliga är att de här snubbarna förmodligen inte alls är några våldsbenägna skrikhalsar ute i samhället. För då skulle de väl inte behöva gå hem och skriva anonyma hotbrev för att få utlopp för sin enorma ilska.

Det som jag tycker är verkligt bekymrande är inte bara hur sjuka de här männen måste vara, utan också hur djupt tragiska de är. Vad är det för vuxna män(niskor) som lägger sin energi på att sitta och skriva ned såna saker och skicka det till helt okända personer som de sett på TV, läst en text av i en tidning eller hört talas om är med i nån pjäs de inte ens sett? Vad driver en man att kanalisera sitt missnöje på ett sånt abnormt sätt? Vad har vi för ett samhälle när det inte bara är nån enstaka tomte som håller på så här utan att nästan alla kvinnor som befinner sig i offentligheten och har några misshagliga åsikter kallt kan räkna med att få ta emot enormt kränkande, obehagliga och hotfulla psykoutbrott från okända män? Enligt kommentarerna till klippet på YouTube finns det tydligen folk som tycker att reaktionerna är överdrivna och att dessa kvinnor är sjåpiga och gnälliga som tar illa upp. Men hoho – är det nån hemma? Om man tolererar det där ligger ens smärtgräns utanför alla mätbara skalor.

Jag försöker som vanligt skämta om saker för att ta udden av dem. Men det här klippet fick mig så illa till mods att jag blev kräkfärdig. Även om jag förstås visste och förut har hört att sånt här förekom så blir jag uppriktigt bestört över hur vanligt det är, och över grovheten i påhoppen.

***

Tidigare inlägg om näthat:

hat1 hater2 hater3

#14

Kommentera

