Dricka te?

Idag var det inplanerat hober och dvärgar, men de visades bara i 3D (och old people like me gillar inte såna nymodigheter) så vi satsade på findrickande av te istället. Vi var förutsägbara nog att gå till vårt favorit-teställe, så jag har inget nytt att säga om detta utom att det var lika trevligt som vanligt och att det är perfekt att ta en english afternoon tea till brunch. Jag skippade dessertdelen dock och gick all in på scones och snittar. Men det ordnade sig det också eftersom servitrisen var helt på min sida och la en extra sked på My Mans chokladtårt-tallrik utan att detta önskemål framförts.

Jag är en oslagbar blandning av omogen och övermogen när det gäller mina intressesfärer. Och det känns alldeles finfint det. En perfekt förening av dessa är att tantdricka te och använda en barnsligt nördig tesil för att liva upp denna tilldragelse. Jag ger er ”10 tesilar to die for” (och en låt att lyssna på till varje testund).

10tesilar

1. Robot. Det här är faktiskt den enda av tesilarna jag äger själv. Kunde inte motstå den när jag såg de där små robotarmarna. Till tedrickandet lyssnar man givetvis på Kraftwerks ”The Robots”.
Tesilen kan exempelvis köpas på Lagerhaus.
2. Death Star. Den lille Star Wars-nörden kan förstås inte motstå en tesil formad som dödsstjärnan. Avnjuts med taktfast teskedstrummande till ”The Imperal March – Darth Vader’s Theme”.
Tesilen kan exempelvis köpas på thinkgeek.com. Så klart.
3. Rocket. Allt som har med rymden att göra funkar. Raketsilen måste vara perfekt för en snabbfika! Vrooom, så är det klart. Eller så exploderar den under återinträdet i atmosfären. Man vet inte så noga. Fundera på detta och lyssna på Goldfrapps – Rocket.
Tesilen kan exempelvis köpas på Kikkerland.com.
4. Sub. En tesil för Beatles-diggare? ”Yellow submarine” i hörlurarna och u-båten i koppen. Om man inte är så bokstavlig är U96 ”Das Boot” den ultimata u-båtslåten.
Tesilen kan exempelvis köpas på Fredflare.com
5. Tea Rex. Bara namnet gör det värt en investering! En tesil för små barn. Från Göteborg. Och stora barn från överallt annars. För 60-talsrockers är det ett bra tillfälle att damma av vinylspelaren och lyssna på T.Rex. För de med mer kontemporär musiksmak är  Totally Enormous Extinct Dinosaurs att föredra.
Tesilen kan exempelvis köpas på thinkgeek.com.
6. Jacques the Diver. Jag utgår ifrån att detta är en hyllning till den franske undervattensfilmaren Jacques Cousteau. Mycket sofistikerat i så fall. Lyssna på ”Holy Diver” med Dio medan du sörplar ditt te. Eftersom jag har förståelse för att alla inte gillar HÅRDROCK (även om just det är en enormt bra låt) så erbjuder jag alternativ te-musik i form av Interpols ”Stella was a diver and she was always down”. Tänker mig att man har nån sorts skumt örtte i koppen då.
Tesilen kan exempelvis köpas på Kikkerland.com.
7. Sharky. Denna tesil gör sig förstås bäst med ett rooibos-te och soundtracket till ”Hajen”. Design: Pablo Matteoda.
Tesilen kan exempelvis köpas på amazon.com.
8. Tea to my heart. Given tesil för mysiga hemmakvällar eller för alla hjärtans dag-fikat. Eller för att göra ditt one night stand lite osäker på om ”följa med hem på te?” kanske innebär ett livslångt åtagande. Inget kan passa bättre än att lyssna på de välkammade brittiska synthpopparna Pet Shop Boys medan man dricker te. Förslagsvis ”Heart”.
Tesilen kan exempelvis köpas på Fredflare.com
9.  Rubber duck. Mycket söt är den lilla gummiankan som kommer att guppa runt i ett kar av te. Det enda rätta är att avnjuta detta med dansk eurotechno, Hampenberg – ”Ducktoy”.
Tesilen kan exempelvis köpas på Lagerhaus.
10. Bug. Det är för all del tesilshållaren som är behållningen här, men den får vara med för att den är så cool. Det här är nog mer av ett designföremål än nåt man använder till vardags. Skalbaggen är gjord i nysilver och designad av Lotus de Wit. Det finns fler coola tesilar och skalbaggar och annat fint hantverk att kolla in på hennes sida. Lyssna på en jazzig gammal Eartha Kitt-låt ”I’ve got that lovin’ bug itch” under tiden.

Man kan säkert hitta några av dessa tesilar i svenska inredningsbutiker, men jag länkar till det första stället jag hittade dem på nätet. Tipsa gärna om ni ser dem på närmare håll. Och förstås om ni hittar några andra coola, roliga eller fina tesilar.

När jag surfade runt hittade jag massor av andra roliga tesilar. Övriga favoriter är Tea Bag av danska designerduon Claus Jensen and Henrik Holbaek, Alessis Te o Tea, och den sjunkande Tea.Tanic.
35 most creative tea infusers
10 cool and creative tea infusers
Tea infusers to love

***

Update: Nu med soundtrack!

#12

Kommentera

