Det är hans kälke!

film
Det moderna samhällets förfall yttrar sig på så många olika sätt. Förutom att folk julpyntar redan i oktober, deklarerar att ”nu är det vår” på nyårsdagen, äter semlor året runt och är allmänt normlösa, så finns det saker som stör mig på riktigt. Sånt man inte får göra. Man får inte spoila filmer och TV-serier. Då ska man smiskas med en rutten böckling tills man skäms.

Jag tycker att det är både taskigt och obegripligt att man gör så och sen bara ”Men vaddå? Big deal…JAG har ju sett detta redan. Synd för dig att du inte hade det”. Ehh, men du sabbade just hela upplevelsen för nån annan. Det är faktiskt en hyfsat big deal. Jag tror att de flesta som följer en tv-serie eller tänker gå och se en film inte vill veta vilka karaktärer som dör eller veta twisten via nån annan människa som inte kan knipa käft. Allt sånt vill man väl få reda på i själva berättelsen? I realtid. När man själv tittar. Eller?

De flesta verkar greppa att man inte ska avslöja vem som är mördaren i en deckare, men i många andra fall verkar många helt clueless inför att påståendet att en berättelse kan bli helt trashad om man får veta bärande element i den. Särskilt om det sker på grund av nån annans slumpmässiga inkontinens i fel forum. Det verkar som om många är helt nollställda inför detta. Vilket får mig att tänka att det enda de fattar troligen är om man gör samma sak tillbaks så de inser hur sjukt irriterande det är. Men då riskerar man att spoila även för helt oskyldiga.

Vill man diskutera dramatiska vändningar i en tv-serie eller film gör man det eye-to-eye med nån annan som sett avsnittet eller filmen efter att ha kollat ordentligt att det är ok att snacka om detta. Man blurpar inte ur sig ”Varför skulle XX dö i det här avsnittet?” i sociala medier. Några gånger har jag blivit uppriktigt sur när andra gjort så och påpekat att jag inte tycker att det är ok. Förvånansvärt ofta har motparten inte alls förstått problemet utan tyckt att det är rätt och riktigt att bara hen själv har sett det så är det fritt fram att twittra, blogga, facebooka eller säga såna saker utan förvarning. Eller så anger hen nån egen hittepå-regler om tidsgräns för när det är ok att avslöja såna saker. Eller så tycker de att man är en surmupp och himlar med sina virtuella ögon. Japp, erkänner direkt! Är extremt surmuppig angående detta.

Jag tycker personligen att den enda gång det är ok att säga åt nån annan att hen får ”skylla sig själv” är om hen gått in på ett diskussionsforum dedikerat till den Tv-serien, slår upp och läser en wikisida om en film eller aktivt söker efter info på nätet genom att googla typ säsongsavsnittet, dvs själv har utsatt sig för en situation där man mer eller mindre kan räkna med att man får sån info. Att sitta i fikarummet, att vara på sociala medier eller att läsa en vanlig nyhetssida tycker jag inte är saker man ska behöva undvika för att inte riskera att få nåt spoilat.
Om folk nu nödvändigtvis vill diskutera sånt online är det minsta man kan begära att de bara gör det på ett sånt sätt så den som inte vill veta kan välja att inte läsa vidare. Med andra ord inte en statusuppdatering på Facebook, en tweet eller en tidningsrubrik (hej Aftonbladet – den där rubriken efter andra säsongsavslutningen av ”Downton Abbey” var kanske skriven av nån normlös spoiler-autist?).

Sen är det olika vad man anser är en spoiler också. Vilka skådisar som är med eller vilka karaktärer ur en bok som kommer att gestaltas av vem eller sånt tycker jag inte är spoilers, men allt som avslöjar avgörande saker i handlingen känns trött om andra outar innan. Jag tycker också att man ska kunna läsa en recension och få en idé om vad filmen handlar om utan att man får hela storyn eller twisten avslöjad. En bra recensent avslöjar aldrig såna saker. Jag tycker att det värsta är när man spoilar dödsfall, hur en kärleksrelation påbörjas eller avslutas,  eller avslöjar en twist eller bärande delar av handlingen (dvs sånt som inte är grundpremiss för filmen/serien utan är nåt som är avsett som en dramatisk vändning eller en överraskning).
För mig är det ok att man avslöjar vad Rosebud är i ”Citizen Kane” (eftersom det är filmhistoriens mest kända exempel på den typen av cliffhanger-berättande och filmen är från 1941), snackar om vad som hände med Bobby i ”Dallas” (serien avslutades 1991 och även där är händelsen så klassisk att den hör till allmänbildningsarkivet) samt pratar om saker som redan är allmänt historiskt kända (ja, Hitler överlever attentatet i ”Valkyrie”, Kennedy blir skjuten i ”JFK” och båten sjunker i ”Titanic”). Men det finns säkert nån som vill slå mig med en böckling nu.

Jag kan också tänka mig att det kan vara ok att prata om TV-serier som sändes på den tiden då det fanns två kanaler och i princip alla såg allt som gick på TV. Så såna serier som avslutades innan 1987 är alltså möjligen ett lite mildare dödsstraff på att avslöja saker om. Man förtjänar bara att bli halvdödspiskad med den ruttna böcklingen.

Nu för tiden ser folk TV-erier på olika sätt. En del tankar ned eller ser avsnitten på nätet direkt efter att det sänts i t ex USA, många köper DVD-boxar och ser hela serier på ett bräde först när sista säsongen sänts (vilket jag starkt rekommenderar då jag inte kan räkna antalet nya TV-serier jag börjat följa som sen lagts ned efter en eller ett par säsonger. I bästa fall avrundas de abrupt och yxigt. I sämsta fall blir man bara lämnad med tappad haka och ett frågetecken kring vad som hände. Så irriterande!) och andra ser en serie första, andra eller tredje omgången den sänds på svensk TV. Dessutom sänds ofta en inte helt sprillans ny serie i flera kanaler samtidigt, men olika säsonger. För att liksom förvirra allt ännu mer.

Hur som helst, poängen är att nu för tiden kan man inte räkna med att människor följer saker exakt samtidigt och min fråga är då vem som ska avgöra vad som är deadline för när man får ”prata fritt” om spoilers. Det kan bli väldigt godtyckligt utifrån ens egna förutsättningar. I min värld är svaret: det är den som ännu inte sett som bestämmer om det är ok för dig att avslöja nåt. Och när får man prata fritt utan att kolla detta? Typ aldrig. Det hör man ju på namnet. En spoiler är nåt som förstör. Och det gör det alltid för den som inte sett, men vill se. Har man inte kollat läget med de som är potentiella mottagare för det man blurpar ur sig är det alltid en risk att man spoilar. Så gör bara inte det. Och om du är så kissnödigt desperat att dela hemlisen med någon och inte kan göra det öga mot öga så skriv för tusan nåt som ”SPOILERVARNING för den som följer Tv-serie XX och inte sett säsongsavslutningen säsong 2” eller vad det nu kan vara. Kliar det omåttligt i fingrarna så kan man kanske skriva om saken utan att berätta vad det är. Man behöver inte precis vara hjärnkirurg för att kunna antyda att nåt omvälvande sker utan att avslöja närmare detaljer om exakt vad eller vilka karaktärer som berörs.
Jag tycker inte det finns en deadline för när man ”får” spoila nåt. I så fall är den minst 20 år. Det är i alla fall definitivt inte dagen efter avsnittet sänts i svensk TV. Så ni bara vet.
Och det är ännu mindre innan avsnittet sänts i svensk TV.

Blir fortfarande tjurig när jag tänker på att en snubbe jag följer på Twitter blurpade ur sig en tämligen oväntad vändning i ”Game of Thrones” bara för att han själv tankat ned och sett fler avsnitt än de som visats här. För honom måste det ha varit helt uppenbart att alla som läste hans tweet inte kunde ha sett det avsnittet än.
Argumentet ”ja, men då får man låta bli att läsa på sociala medier” tycker jag inte håller. Vad sägs om ”ja, men då får glappkäftar låta bli att outa känsliga detaljer i sociala medier” istället?
Ja, så gör vi.
Klubbat!

Kom just på att jag skrivit om detta förut när jag var lite trött på detta, men mer givit upp. Och postat en bild på den så kallade spoilertröjan. Då kan jag säga till er som har missat några av samtidens mest sedda filmer att ni INTE ska klicka på den här länken.

***

Just det. Jag tycker visserligen inte att det är särskilt intressant eller kul när folk realtidskommenterar tv-program (typ Debatt, Uppdrag granskning, Skavlan, På Spåret, Så mycket bättre, Lyxfällan, olika galor och sportgrejer) i sociala medier, men det är mer acceptabelt. Det är dagsfärskt. Det är däremot inte en film eller en tv-serie.

#11

Kommentera

