Därför tycker jag att kaniner är bättre än människor

Oinspirationen ligger tung över nejden. Kanske är det bara svårt att avrunda dagen som är januaris sista skälvande suck när den hittills har varit så majestätisk. Hur ska man annars beskriva en torsdag med hämtkinamat och julklappsöppning? Svärmor kom förbi på väg till Mexiko och levererade klappar som jultomten inte hade möjlighet att komma med på Jesus födelsedag.
Trots att det, som förut nämnts, saknas barn i den här familjen saknas det inte barnasinne. Så till den milda grad har vi duperat omgivningen om vår egentliga ålder så att merparten av de presenter vi får inriktas på våra mindre vuxna böjelser och intressen. Utan att avslöja några detaljer kan jag säga att jag fick en peruansk björn i gummistövlar och min man fick ett Star Wars-skepp i lego. Sen fick vi förvisso böcker, filmer och andra saker som bevisade att hon ändå uppfattat att vi är några jordsnurr äldre än leksaksavdelningens klientel.
Sen kanske vi förstörde den vuxna diskussionen om den tjeckiska filmen och nobelprislitteraturen genom att servera Star Wars-godis till efterrätt. Men hur kan man inte bjuda sin svärmor på Yoda-huvuden, Stormtroopers-marshmallows och sura Tie-fighters?

Hur som helst, när jag fylld av anka och yodas slog mig ned vid datorn för att författa min dagliga epistel så var det bara blankt som en nyspolad skridskobana i huvudet. Eftersom jag är van att My Man kan lösa nästan alla typer av problem vände jag mig mot honom och sa uppfordrande ”Ge mig ett ämne!”. Varpå han med samma självklarhet svarade ”uran!”. När jag missnöjt skrynklade ihop ansiktet och gav honom en förebrående blick sa han ”Därför tycker jag att kaniner är bättre än människor”.
Utmärkt ämne!
Det finns förstås oerhört många anledningar till att jag föredrar kaniner framför människor. En anledning är att kaniner inte pratar med tillgjord röst och låtsas att de är en kotte.

#9

Kommentera

