Strange highs and strange lows

depeche

I mars släpper Depeche Mode sitt 13:e studioalbum ”Delta Machine” och på fredag (1/2) släpps videon till första singeln ”Heaven”.  Det har förstås varit en hel del buzz om skivan ända sen det blev känt att de jobbade på en ny, vilket ökade ytterligare inför presskonferensen de höll i Paris i oktober förra året. Spekulationens vågor gick höga kring om de skulle komma med några ytterligare besked om bandets framtid där, t ex att en gammal medlem skulle ansluta igen (antalet gånger gnälliga fans sagt att Depeche Modes karriär dalade efter Alan Wilder hoppade av är oräkneliga) eller att det här är deras sista platta. Men de sa inte mycket om nåt alls faktiskt.  Knappt nån info om plattan och om nåt annat heller. Lite antiklimax. Tyvärr har förväntningarna på nya albumet varit ganska låga bland de flesta fans eftersom de senaste plattorna kanske inte hör till de mer minnesvärda i deras karriär. Men som jag brukar säga om mina favoritband ”deras sämsta platta är bättre än de flesta andra bands bästa platta”.

Idag blev det återigen ståhej i olika nätkanaler när tre av låtarna från nya albumet plötsligt läckt ut på YouTube, Vimeo och Soundcloud. Som gammalt fan kastade jag mig förstås över dem för att lyssna innan låtarna försvann igen. Personligen är jag inte så förtjust i det där svulstiga soulsoundet som de redan varit inne på tidigare i karriären och som sångaren Dave Gahan har varit ute och snurrat med i en sologrej med Soulsavers. Han sjunger bra, det svänger…men det är liksom inte riktigt min melodi. Jag gillar när det är mer elektroniskt. Mer spännande som influens var kanske Vcmg, ett technoaktigt projekt med herrarna Vince Clarke (som var med och grundade Depeche Mode men sen hoppade av och gick vidare till Yazoo och Erasure) & Martin Gore vid rodret. Men deras album ”SSSS” stannade vi några coola videos och skumma beats. Så var allt skulle landa efter deras olika utsvävningar blev ett ivrigt diskuterad spörsmål. Det låter som om det blev Daves influenser som givit mest utslag hittills.
Men av de tre spår jag hört måste jag säga att ”Heaven” och ”Angel” var ungefär som jag trodde. Inget att skämmas för, men knappast det som vänder trenden för min del.  Men B-sidan till ”Heaven” som heter ”All that’s mine” kan nog blidka några, som mig, även om den är väldigt lik saker de redan gjort. Tredje låten ”Angel” var väl den första som läckte och som man redan tidigare hört lite ur, och då kände jag mig rätt så ambivalent och orolig för skivans riktning. Men nu börjar ett vagt hopp och intresse faktiskt väckas. Jag är genuint nyfiken på hur plattan kommer att låta som helhet. Kanske finns det nåt spår där att trycka till sitt hjärta.

Nästa fråga, var ska man se herrarna spela denna gången? De gör bara en spelning i Sverige i första delen av turnén, och då på festivalen Peace & Love i Borlänge. Det stör mig. Jag vill hellre se en arenakonsert. Så då får man antingen försöka få biljetter till en sån i nån cool stad i Europa eller avvakta tills efter de gjort Nordamerika delen (som inte är annonserad igen, men troligen blir i höst) och till tredje delen då de troligen turnerar Skandinavien på vanligt sätt. Men det tar ju minst ett år, typ nästa år. Dilemma, dilemma.

Nåja, vi får se. Men det här var dagens stora snackis i forumen jag hänger. Hade gärna länkat till låtarna, men de försvinner och dyker upp nån annan stans efter ett tag så innan jag hunnit posta verkar alla ha försvunnit igen.

Reaktionerna från followers och fans var ganska blandade, en del tyckte att det är trött, gjort och suger. Andra är mer ambivalenta och säger ”njaa” & vill höra mer. Och några är odelat totaltfrälsta och tycker att det här är det bästa Depeche har gjort sen 80-talet.

Jag räknar med att mer läcker innan touchdown i mars. Föst då kan man egentligen bilda sig en uppfattning.
Men självklart kommer jag att köpa skivan oavsett.

Såna är reglerna när man har ett favoritband.

***

Och här låtarna:

”Heaven” (A-sidan på singeln)

”All that’s mine” (B-sidan på singeln)

”Angel” (låten de släppte i samband med presskonferensen i Paris)

#8

Kommentera

