Den första dagen av hundra?

Men vilken slump, precis när jag tänkt att jag ska börja fulblogga lite mer så läser jag i Himmel&Ords blogg om en utmaning som heter #Blogg100 som går ut på att man ska skriva ett blogginlägg om dagen i 100 dagar.
Det känns lite som ett kamikazeprojekt för nån i min situation, men samtidigt kanske det är precis den chockbehandling som den här bloggen behöver.
Nu kan man förvisso säga att projektet redan floppat för min del, för klockan har ju passerat midnatt på startdagen. Men jag kanske kan låtsas att jag är i en annan tidszon. Eller i en parallell värld.
Jag är ändå rätt obstinat av mig och inordnar mig sällan i ledet, så det kanske till och med är lite symptomatiskt att lite så där nonchalant komma släntrande i bakhasorna av startfältet.

Reglerna är i alla fall de här (uppsatta av Bisonblogg):

  • #Blogg100 startar onsdagen den 23 januari 2013
  • Varje dag, 100 dagar i rad, måste minst ett nytt inlägg publiceras på din egen blogg.
  • Tagga varje inlägg med taggen #blogg100
  • Det finns inga krav på hur långt inlägget ska vara. (Ett inbäddat youtubeklipp är också ett inlägg).
  • Det är helt okej att förhandspublicera inlägg, men det blir kanske roligare att skriva tätare inpå själva publiceringen.

Sannolikheten att jag ska hålla i mål (eller resten av veckan) är säkert extremt låg, men jag testar.
Jag skulle önska att jag kunde använda den här bloggen lite mer som jag tänkte när jag startade den (och ville ta en paus från min vanliga blogg). Att det skulle vara korta inlägg om fina, roliga saker. Nåt roligt jag hört. Nåt kul jag läst. Nåt gulligt jag sett. Men det urartade lite. Som alltid. Jag blev troligen arg över nånting. Och då måste man skriva långt och mycket.
Och sen tog jag paus från pausbloggen och startade en annan blogg, där det handlar om lite mer allvarsamma och jobbiga saker. Så nu känns det som om jag vant mig av med den stilen jag hade när jag skrev förut. Att ha en lös idé eller tanke och sen bara spinna loss i så mycket krumbuktiga formuleringar, nördreferenser och interna skämt jag kan komma på.
Så jag kanske inte bara är orolig över disciplinen och tiden som krävs, utan också för att inse att jag kanske inte längre klarar att skriva om sorglösa saker, meningslösa ting och fånigheter. Jag kanske inte har det i mig längre. Det är så mycket som hänt i mitt huvud som faktiskt påverkar min förmåga att hantera ord och att hålla språket och tankarna på den linje jag vill ha dem. De flödar ut. I sidospår.

Så mina första tio dagar ska jag dessutom skriva väldigt korta inlägg. För att lura mig själv att det inte är så svårt.

Men då kör vi då! Är ni med?

#1

2 reaktioner på ”Den första dagen av hundra?

Kommentera

