Det här med framtiden. Den känslan.

Läser gamla blogginlägg och texter jag skrivit för länge sen, och tänker att jag var mycket roligare förut. Och gladare. Jag brukade tycka mycket om fåniga små saker och bli glad över allt möjligt konstigt som ingen annan blev glad över. Jag brukade tycka om min egen lilla konstiga värld och mina egna åsikter & tankar. Jag brukade skratta åt mig själv, och med mig själv. Jag brukade bli uppiggande förbannad och engagerad i saker. Jag brukade önska mig saker.

Jag brukade vara envis utav helvete. Jag brukade ha både strange highs and strange lows.
Nu, not so much.

Det är faktiskt lite sorgligt alltihop.
Att liksom inte vilja nåt särskilt, drömma om eller längta efter eller åtrå nånting.

Ni vet den där hypotetiska frågan man brukar få ibland om ”vad skulle du göra om du fick veta att du bara hade x månader kvar att leva?”.
Alla bara ”jag skulle resa och uppfylla mina drömmar och hoppa fallskärm och åka på enhörningssafari på Svalbard och bestiga ett berg och lära mig att jonglera med eld och säga till alla jag bryr mig om att jag älskar dem och vara tapper och ha nyborstat hår och sälja alla mina saker och ge pengarna till AIDS-sjuka i Afrika och göra små scrapbook-album som mina barn kan titta i när de blir stora”.
Jag bara ”Jag skulle bli så jävla sur och bitter. Och trött. Och ligga i soffan och äta kexchoklad och bara se dokusåpor där systrarna Kardashian bikinivaxar varann. Och ha dödsångest. Och bara raka benen en gång i månaden. Och be alla dra åt helvete”.
Med andra ord skulle jag fortsätta att vara precis som förut, men ännu mer.

Nu ljuger jag. Jag har stora planer. Jag såg en bild på Pinterest där nån smart hade kommit på att man kunde förvara sina cupcakesformar staplade i en spagettiburk av glas och så kunde man ha den som en dekoration i sitt lantliga Leila bakar-kök. Det tyckte jag var fiffigt. Inte för att jag har nåt lantligt Leila bakar-kök, men jag har förstått det som att man ska ha mål och mening med sitt liv. Det kan ju till exempel vara att långsamt bygga sig ett Leila bakar-kök. Man kan  börja med att köpa en spagettiburk i glas och lägga sina cupcakesformar i.
Sen hade jag tänkt lära mig prata tyska också. Hur svårt kan det vara? Jag har till och med nån sån där språkkurs på DVD. Jag vet inte riktigt vad jag ska kunna tyska för, men jag tänker att om rymdnazisterna from the dark side of the moon kommer så är det ju bra om man kan kommunicera. Achtung baby liksom.
Utöver det har jag fått väldigt svårt för det här med planer.
Jag har fått väldigt svårt att förhålla mig till framtiden.
Jag brukade se den som ett slags Kinderägg. Potentiellt fylld med leksaker, choklad och överraskningar! Och i sämsta fall dåligt dubbade tyska barn.
Nu ser jag den mer som en Forrest Gump-chokladask fylld av bara körsbär i likör. I bästa fall.

Jag måste börja drömma igen. Och hitta nåt meningsfullt jag skulle kunna svara på frågan ”vad skulle du göra om du fick veta att du bara hade x månader kvar att leva?”. Nåt som liksom gör sig bättre än ”Jag skulle bli pissed off!”
Kanske ”Jag skulle raka benen mycket oftare”?

Förresten hoppas jag att ni förstår att vi alla bara har x månader kvar att leva.
Förr eller senare.

 

***

Det här med att bli sjuk gjorde verkligen inte nåt för min personlighet. So let’s try – gör mig mirakulöst frisk så ska vi se om det ger bättre effekt. Just bring it on! I can handle it!

En reaktion på ”Det här med framtiden. Den känslan.

  1. Hej Du!
    Googlar på Patenbrigade Wolff och hittar Din blogg.
    Vill bara i all enkelhet meddela att jag arrangerar en konsert med dem 17/11 på Fylkingen, Söder Mälarstrand, Stockholm.
    Hälsningar
    /Sven

Kommentera

