Mucka inte med Martens

Blev riktigt förbannad när jag såg de här ”Duffy”-kängorna (länken var bruten så jag tog bort den, men bilden finns nedan).
Har aldrig sett en sån skamlös kopia på ett par Dr Martens förut. Och då har man ändå sett en del genom åren. Får man verkligen lov att göra så? Tydligen.
Nu blir jag ju extremt osugen på att använda mina Rhonda’s när folk kommer att knalla runt med plastiga kopior och många ens utan att fatta att det är det. Jag är bara märkessnobb när det gäller en enda sak, och det är Martens. Jag bryr mig ungefär noll om märken i andra sammanhang, men skulle just därför aldrig  köpa en uppenbar märkeskopia som snyltar på nån annans varumärke oavsett, för jag tycker att det är rätt tacky.

Antingen har man ett par riktiga Martens eller så har man några helt andra kängor. Man har inte Martens-kopior. Jag har haft massor av olika kängor i mina dagar. Billiga och dyra, kända märken och plastiga varianter, så det handlar inte om det. Det handlar om att kopiera nåt rakt av och profitera på ett känt varumärke.
Ett par kängor med rosmönster, ok? Men likheten är ju i detta fall så himla pinsam, till och med Dr Martens lilla flärp i skoskaftet och deras typiska sula är kopierad. Rosorna sitter på samma ställen osv. Det här är faktiskt lika pinsamt att ha ett par såna här som att ha en piratkopierad Lacoste-tröja med krokodilen upp och ned. Jag fattar inte den grejen alls. Kunde de inte i så fall ha gjort nån mer egen variant där det inte var riktigt så uppenbart? Och kan inte folk som vill ha Martens och inte har råd med ett par nya i så fall köpa ett par begagnade (dessutom skitbra trick då de är ett helvete att gå in, men sen är bland de skönaste skor man kan ha. Vilket man inte kan säga om plastiga kopior). Brukar finnas på Blocket.
Kommer nån traskande i ett par såna här fulplagierade Duffy-kängor i min åsyn kommer jag garanterat att blänga föraktfullt på dem, eller i alla fall på deras fejk-Martens.

Kom ihåg, gul söm skiljer äkta från falsk. Som en Picasso från hötorgskonst. Ja, jag tuggar fradga nu.
Min enda tröst är att mina är 20-håls, och de finns så vitt jag vet inte kopierade. Än. De med kort skaft heter ”Vonda” hos Martens. Mina höga heter ”Rhonda”. Det är alltså 16-håls. Brukar få kommentarer från riktiga kännare angående dem, typ när jag var i en Martens-butik och tjejen där frågade var jag köpt dem och hur länge jag haft dem och så.

Skrattade högt när jag googlade på Duffy och såg att de har ett copyrightmärke i sin logga, samt att såna som säljer Duffy-skor på nätet använder ordet ”original” i säljtexten, som om det vore ett kvalitetsmärke. Ja, det här är en äkta kopia, så du bara vet.
Pinsamt, pinsamt, pinsamt! Gör om – gör rätt.

Äh, de flesta människor kommer inte ens att fatta vilken skymf det här är mot heliga värden. De kommer bara att ”åhh, men de där kängorna kostar ju bara hälften så mycket”.
Ja, köp dem du, för du har tydligen hälften så låg IQ!
Just nu är det ”inne” med Martens igen och det är förstås kul för Martens (i de fall där folk har vett att köpa originalen), men jag blir lite trött på kidsen som inte fattar grejen. Alls. Det var till och med nån trött liten snoris som i ett forum hade skrivit att man inte kan ha såna kängor om man är lite äldre (tror hen menade ”över 20”). Muhahaha. Jag dör lite inombords faktiskt. Var jag sån när jag var 16 (och just hade köpt mina första Martens)? Troligen. Typisk tonårshybris. Men det är fint (och för jävligt) att vara tonåring och tids nog får man inse att allt man tyckte var pinsamt med old people (= folk över 20) inser man sen är en extremt pinsam attityd. Men det hör till. Om man nu ändå är nån som vill lära sig nåt kan man läsa ett tidigare inlägg jag skrivit om Martens-kängor:  Världens snyggaste 50-åring.
Min favoritkommentar i det här ämnet är annars ”Jag har ett par Martens-kängor som är äldre än vad du är” eller ”Martens var från början foträta skor för tyska hemmafruar”.

Puh, skönt att det var en viktig fråga, nånting verkligt VIKTIGT, som fick mig att komma ur min bloggkoma.

***

Update 2013:
Åh, mitt gamla inlägg om Martens har visst fått nytt liv eftersom det hamnar högt på google. Älskar kommentaren jag fick från signaturen ”Hatar dig!” (som troligen äger ett par rosmönstrade Duffy-kängor, bara min spontana gissning…). Men jag vill å det bestämdaste dementera att jag ser ner på människor som inte har råd att köpa äkta Martens. Jag ser däremot ner på människor som lägger sina pengar på att stödja ett företag som rakt av snott nån annans design och gör den lite fulare och sämre.
Sen ser jag ner lite på människor som inte har nån humor.
Och kanske lite, lite på nån som skriver in sin mailadress med sitt för- och efternamn när de skriver stygga kommentarer i nån annans blogg (men åhh vad dum jag är. Det är säkert inte hens riktiga mailadress, den är nog bara en fejk…)

Ska nu surfa lite random och skriva inlägg på okända människors bloggar om att JAG HATAR DEM och INTE VILL VARA KOMPIS MED DEM (för det är väl därför man har en blogg?). JAG TYCKER DET ÄR PINSAMT ATT TYCKA MER OM HEMMAGJORD POTATISMOS ÄN OM PULVERMOS!!! PINSAMT! SKAFFA ER ETT LIV!

Förresten, har ni tänkt på hur många människor som är födda senare än 1980 som inte förstår ironi? JAG HATAR ER! JAG VILL INTE VARA KOMPIS MED ER! Skoja bara. Jag vill vara kompis med alla. ALLA. Utom kanske internettroll med fejk-Martens. Ha för helvete lite respekt för detta anrika skomärke så skall jag ha respekt för er. Annars troligen inte.

6 reaktioner på ”Mucka inte med Martens

  1. sofie skriver:

    Alla Duffy skor är kopior på andra varumärke, fast fulare. Då slipper man betala designers och bara håva in stålarna.

  2. Hatar dig! skriver:

    Herregud! Skaffa ett liv! Vissa har inte råd med äkta men vad spelar det för roll?!!! Det är fan inte pinsamt! Det som skulle vara pinsamt är att läsa din blogg en gång till! Ännu värre att känna dig!

    • Evilbunny skriver:

      Du menar ett sånt liv som du har där du går in i nån annans blogg och skriver att du HATAR den personen på grund av ett inlägg om kängor? Ja, det verkar kul. Ett sånt liv ska jag absolut skaffa mig! Även om det innebär att jag bara blir en billig kopia…

      Blir också ledsen över att du inte vill vara min kompis samt att du ej vill läsa min blogg mer. Vi verkar ha så mycket gemensamt. Typ 1) pinsamma 2) gillar att bli sjukt upprörda över petitesser 3) har lite svårt för det här med ironi. Plus att det skulle vara en pedagogisk fullträff om vi gick bredvid varann så andra kunde se skillnad på ett par äkta och ett par fejk-Martens.

      Hej då Tilde. Jag ska be för din hatiska själ och din brist på förståelse för det här med Martens-kängor.

  3. NB skriver:

    Aja, äkta…nåja… Martens med rosor på, ähum … det är väl sådana där jvla air på bilden också antar jag.
    I sak håller jag med dig iaf.

Kommentera

