Unfollow

Jag tänkte skriva nåt om empati. Och bristen på empati. Men jag har insett att jag har nån typ av empatistörning. Den yttrar sig som att jag stör mig oerhört mycket på människor som i alla lägen känner behov av att kokettera med att de minsann inte bryr sig, hävda att andra minsann borde bry sig mer/lika mycket om nåt annat hemskt som hänt/händer i världen samt gärna vill föra nån pseudodiskussion om varför man som svensk bryr sig om nåt som händer i exempelvis NORGE. ”Det är väl ändå norrmännen som ska vara ledsna?”

Jag känner alltså noll empati för människor som inte ens i såna här lägen kan sluta vara så ”coolt” ifrågasättande och bara måste visa att de inte klarar av att fokus flyttas till nånting som de inte kan skriva snärtiga oneliners om på Twitter. Eller, det är inte sant. Jag känner empati för de människorna. Jag tycker synd om dem som fan. Jag ömkar dem. För att de helt uppenbart är helt utfattiga och svältande. Noll empati på kontot. Hungrande efter uppmärksamhet till vilket pris som helst.

Jag borde bara göra en unfollow på dem och filtrera bort dem. De orsakar störningar i mitt empatifält. Jag orkar bara inte med den där proppmätta självgodheten. Stoltheten över att man minsann har ”annat att tänka på” (och att det i  nio fall av tio är att flintasteken blir rätt grillad). Viljan att hela tiden poängtera att man inte tycker att nåt som inte händer en personligen rimligen kan angå en eller väcka nåt slags engagemang. ”Men det är väl ändå NORGES problem!”. Det behöver inte var mitt problem för att jag ska känna något inför det, vilja prata om det eller tänka på det. Så jävla skönt det måste vara att kunna avfärda allt hemskt, ångestskapande och alla produkter av det samhälle man lever i med ett ”det angår inte mig”. Så skönt. Och så överjordiskt obehagligt.

Känns som att jag använder (a)sociala medier ganska mycket. Mest funktioner som filtrera, radera, klicka vidare, stäng ned, avfölj, dölj. Önskar att de funkade IRL också.

***

Gott. Nu fick jag det ur mig också. En irritationsspya som kliat i halsen sen igår. Rapporterna från Norge är det svårare att få ur huvudet.

En reaktion på ”Unfollow

  1. Exakt! skriver:

    Huvudet på spiken. Jag har handskats med sådana här puckon hela dagen, och det suger ur all känsla ur mig att det finns något gott i världen alls. Det är så enormt patetiskt att behöva ta till medel som barnen i Afrika för att få andra att verka sämre och själv verka mer empatisk än resten av oss.

    Bra skrivet.

Kommentera

