The rise and fall of Arvika

Jag visste väl att det här var en skitdag. Arvikafestivalen meddelar att de ställer in årets festival. På grund av för få sålda biljetter. Hoppas det inte finns några olyckliga satar som först köpte biljetter till SGA och nu till Arvikafestivalen också. Risken finns ju att de inte får tillbaks pengarna denna gång heller. Jag är djupt förbryllad över varför folk köper asdyra biljetter till evenemang med skittråkiga artister och dissar bra festivaler. Man skulle kunna spekulera i om Arvikafestivalen är för nischad, men det argumentet verkar inte hålla med tanke på att Sweden Rock Festival, som bara bjuder hårdrock lever och frodas år efter år. Dessutom finns det extremt nischade festivaler i andra länder som också verkar gå bra. Jag vet faktiskt inte vad detta beror på. Arvikafestivalen har ju marknadsfört sig bra i år, hade en line-up som var tänkt att tilltala flera olika publiksegment och det var bara positiv buzz vad jag hörde. Ändå – flopp. Sorgligt faktiskt.

2 reaktioner på ”The rise and fall of Arvika

  1. NB skriver:

    Positiv buzz …. nja vet inte det jag.

    Kommentarerna jag fått var mer åt:
    ”Synd, men det var ju mest skitband i år i alla fall, precis som förra året…”

    Arvika förlorade spelet i sin iver att bli större och sedan hittade man aldrig tillbaka. Sverige är en alldeles för liten scen för att experimentera på.

    Hur som helst är det alltid en sorg när sånt här händer.

    • evilbunny skriver:

      Nja, jag tycker nog att folk var rätt peppade. Men det kan ju bero på att det inte direkt fanns nåt annat i festivalväg kvar för de som ville se synthband i sommar. Men nu sket det sig, och tråkigt är det (även om jag troligen inte kunnat åka själv så vill man ju inte att de ska lägga ner för gott). Får bli tyska festivaler eller enstaka konserter istället.

Kommentera

