Men ditt huvud är tydligen tjockt!

Gud, det är så lätt att få mig förbannad. Jag läser ibland en blogg som handlar om modeindustrin, ideal, kroppsuppfattning, självförtroende och övervikt. Många tänkvärda inlägg som får en att fundera på vilka fördomar och uppfattningar som finns om vad som är ”normalt”. Idag läste jag ett som handlade om en artikel om en 6-åring som inte fick försäkras på grund av att hon väger 24 kilo. Försäkringsbolaget Folksam hade i avslaget angett att det var ”kraftig övervikt/fetma” och därför en riskfaktor. What? Man ser en bild av ungen och hon är inte det minsta tjock, enligt vad jag kan se. Normalvikt för en 6-åring kan tydligen ligga i spannet 17-28 kilo, alltså förstår jag inte riktigt Folksams red alert här. Bloggaren skriver om detta och undrar om läsarna tycker att det är en rimlig bedömning, och funderar kring hur synen på människor i vårt samhälle förändras om man redan vid 6 år kan bli stämplad som ”för fet” när man helt uppenbart är normalviktig  enligt en vanlig barnläkare, men alltså inte enligt försäkringsbolagets läkare. Ja, ungen var i övrigt helt frisk, så det var på alla sätt en konstig bedömning.

Så långt bara lätt irritation. Försäkringsbolagen är inte särskilt människovänliga eller rimliga. What’s new? Det enda man kan hoppas är att folk blir förbannade och byter försäkringsbolag, för pengar är det enda språk de förstår.

Men sen läser jag kommentarerna i den där bloggen, och nån riktig härlig människa har skrivit en pinsamt bajsnödig utläggning om föräldrarnas roll i att se till så deras barn inte får hälsoproblem på grund av vikt. Ja, tack för den viktiga brasklappen. Jag har hört att man inte ska sätta eld på dem heller, och inte låta dem leka med handgranater. Tur att du kom och grep in, för alla här sondmatar sina barn med ister för de vill att deras barn ska bli jättefeta. Du vet väl att om man själv är överviktig så kan man knappt vänta att få trycka i sina barn riktigt mycket fet mat så de får uppleva alla saker i livet som är extra roliga om man är överviktig. Hmm…vilka var det nu igen? Jo, nu vet jag…att få höra vad toleranta människor som du  kommer med för trevliga utläggningar om andra, enkom på grund av deras vikt.

Man bara, men ungen är ju 6 år för helvete! Man får inte överviktsrelaterade sjukdomar av att väga 24 kilo när man är 6 år. Man är inte i riskzonen för hjärtinfarkt, diabetes och kärlsjukdomar. Det finns dessutom inga belägg ens för att barn i den åldern som verkligen ÄR överviktiga har större sannolikhet än ungar som är smala att växa upp och bli tjocka som vuxna. Det sambandet kommer senare upp i åldern när vikten börjar stabiliseras. Dessutom hade ju ungens föräldrar inte fått minsta hint från sjukvården eller skolsköterska om att hon hade en onormal vikt, vilket annars är mycket vanligt att det påpekas (åt båda håll) om det avviker för mycket från normalkurvan.

Den här kommenterande personen, som dessutom av oklar anledning genomgående skrev antingen talspråk, barnspråk eller dialektalt (”å”, ”ja”, ”e”, ”int” osv) var uppenbarligen inte så brydd om just den här ungen, utan om tjocka människor och föräldrar till blivande tjockisar (enligt henne troligen samma målgrupp med tanke på var hon valde publik). För att ingen ska missa poängen förtydligar hon att ”man inte ska acceptera övervikt som nånting naturligt” eller ”nåt som är ok”. Först trodde jag att det var ett vanligt internet-troll. Nån stavar medvetet askasst samt kommer med oerhört trötta och ”provokativa” kommentarer. Det är ju så troll det kan bli. Men trollet hade länkat till en blogg där hon skrev med ett lika torftigt språk som i sitt inlägg, så tydligen en helt vanligt inskränkt idiot.

Det som stör mig mest är inte denna sorgliga persons inlägg, utan att hon väljer att göra det i en blogg som drivs av en överviktig tjej som kämpar som tusan för att ändra fördomsfulla åsikter om vikt, diskutera vilka kroppstyper som modekläder designas för, visa alternativa kroppsideal och på det hela taget propagera för respekt för alla människor, oavsett kroppsform.  Jag avskyr verkligen människor som känner att de måste pissa lite på nån som försöker göra världen lite bättre. Visst, om bloggaren hade skrivit det minsta respektlöst och nedsättande om alla som inte är tjocka, eller om hon bedrivit propaganda mot smalhet eller hävdat att barn ska tvångsmatas med pommes  – då hade det kanske, kanske varit befogat att komma med sin trötta rant. Men vad fan är fel på människor som alltid måste bryta in i den sortens samtal och säga ”ja men det är inte ok att vara tjock. Det är farligt för hälsan. Det är osunt att vara tjock. Människor ska vara sunda”. Men seriöst, som om DU bryr dig om nån annans hälsa? Du bryr dig om att trycka ner nån annan. Du bryr dig om att få känna dig lite bättre. Ja män ja kan int stava, men ja kan skriva att du e tjock. Ja e bättre än däj. Ja…eller hur? Troligt
Som min pappa alltid sa när nån på nåt mindre sympatiskt sätt påpekade att han kanske borde gå ner några kilon i vikt: ”Jag är fet. Du är en idiot. Jag kan banta!”. Min pappa har för all del aldrig varit särskilt tjock heller, bara bra på att be folk dra åt helvete. Ibland säger de att jag är lik honom. Men det är inte sant. Jag är inte flintskallig.

Det som är farligt för barn är när de har föräldrar som inte kan lära dem att respektera andra människor utan sprider sina trötta fördomar om ditt och datt vidare. Det var nog bra att jag inte lyckades posta mitt svar till den där kommentaren. Jag skrev visst nåt om att jag inte tycker att det är helt ”naturligt” att skriva som man pratar. Dessutom påpekade jag brist på respekt ”inte är ok”, det har hälsomässiga risker som kan leda till följdsjukdomar som kostar samhället miljoner: fördomar, inskränkthet och mobbing. Det är farliga grejer! Alltså, ja mena int att tracka ner på puckon va, men de e faktiskt int naturligt!

2 reaktioner på ”Men ditt huvud är tydligen tjockt!

  1. Fru P skriver:

    Jag tycker det skulle vara intressant att se vad som hände om folk avslutade sina försäkringar hos alla försäkringsbolag för att kommentera försäkringsbolag… när det gäller idioter så är du så bra själv … Kram i sommarvärmen!

    • evilbunny skriver:

      Det värsta är att man ju behöver en försäkring då och då. Jag tvivlar på att försäkringsbranschen kommer att ändra sig i stort (även om Folksam faktiskt tydligen gjorde det angående sin barnförsäkring), så det är nog bara att bita i det sura äpplet (eller se till så att man har egna pengar i madrassen, eller på nåt säkrare ställe).

Kommentera

