Saker att åtrå: black & shiny

Ibland tänker jag att jag har tur. Jag har inte så höga ambitioner när det gäller jakten på lyckan. Jag behöver inte lägga miljoner på att köpa och renovera ”det perfekta boendet”. Jag odlar ingen look som förknippas med ordet perfekt. Jag letar inte efter den perfekta semesterresan. Jag har gift mig så jag behöver inte planera för det perfekta bröllopet. Jag tycker att My Man är perfekt, för mig, och det är ju allt som räknas egentligen. Perfekt är i stort ett ord som inte har nån särskild mening för mig, mer än som nåt slags markör för att indikera en orimlig strävan efter saker som inte går att uppnå och som förmodligen inte heller skulle göra en lycklig på en mer beständig basis.

Ändå är det några områden där jag ständigt är på jakt efter ”den/det/de perfekta”.
Det rör väskor. Det rör tekannor. Det rör kängor.
Det är den där hungern efter den ultimata kombinationen av utseende och funktionalitet som är i fokus. Jag kan ha hittat nåt som nästan, nästan uppfyller mina önskemål. Men inte riktigt. Det är nån liten detalj som inte är riktigt optimal när det gäller det jag redan har i min ägo. Alltså måste jag hålla ögonen öppna, utifall att jag skulle råka snubbla över det perfekta exemplaret. Oftast vet jag inte exakt vad det är som saknas, men jag tänker att jag kommer att veta när jag får syn på den att det är just den jag letat efter. Då kommer jag att veta – ”det var dig jag letade efter”.

Hmm, det slår mig plötsligt att det finns människor som tänker precis så där när de ständigt söker efter sin drömpartner (ofta även medan de är ihop med nån annan) eller sitt drömboende. Det låter väldigt jobbigt. Det känns på nåt sätt lättare när allt det handlar om är en tekanna eller en väska.
För jag behöver ju inte bygga mitt liv på uppfyllandet av att hitta ”den ultimata” av just de där sakerna. Det är bara en bonus. Just nu har jag uppnått så gott som perfektion när det gäller tekannan (min Zero Japan-kanna i blanksvart är så snygg, och bra!) och kängorna (mina Rhondas och mina Kiele). Och jag har sett väskan som jag tror kan uppfylla alla mina drömmar. Jag vill ha en väska från Cambridge Satchel Company. En sån där gammaldags läderskolväska i blanksvart med axelrem, snygga små fack och blanka spännen. Den är så fin att jag blir alldeles svettig. You and me, tänker jag. Så mycket trevligt vi skulle ha. Du skulle få följa mig överallt. Jag tycker visserligen att de andra färgerna är snygga också, men kostar en väska 1.600 pix vill man gärna att den ska vara som gjord för en. Och det som är gjort för mig är svart. Så enkelt är det. By the way såg jag att popsnärtan Robyn har en knallgul Cambridge Satchel. Bara en sån sak. Nu tycker jag att Robyn är en cool brud på alla sätt, men hennes stil är kanske inte riktigt min melodi. Men så är hon ju popstar, och jag en vanlig dödlig. Så hon kan bära upp en kanariegul väska och jag tror inte jag kan det.

Men nu vet ni det alla presentsmurfar. Min fylledag är ju här inom en inte allt för lång framtid. Och det är dessutom en jämnfylla. Då förtjänar man kanske den perfekta väskan. Kanske också ytterligare ett par perfekta kängor? Ett par 14-åls Dr Martens Rosie kanske?

Väskan finns på Asos.com
Tekannan köpte jag via Tekultur i Göteborg
Kängorna finns som vanligt inte att köpa online i nån svensk butik, och skulle jag gissa utifrån erfarenhet inte heller i nån fysisk butik. Jag hatar verkligen Dr Martens klena utbud i Sverige. Hur svårt kan det vara?

2 reaktioner på ”Saker att åtrå: black & shiny

    • evilbunny skriver:

      Jag hoppas bara lite avundsjuk och inte sjuk som i nån annan sorts sjuk. Plus att du vet att du får komma och beundra dem när du vill!

Kommentera

