I’m not your father…


Nu har jag också sett ”Tron: Legacy”. Jag är lite efter, men det beror på att jag inte så ofta orkar gå på bio längre (ja, ni fattar ju själva nivån på min irritation när jag tvingas dela biosalong med folk som verkar ha som ungefär tionde sak på priolistan att koncentrera sig på filmen & tjugonde sak att nån annan ska kunna göra det…) och inte laddar ner film (och ni som känner mig vet att det inte beror på ”du skulle väl aldrig stjäla en bil?”-pekpinnen man får se varje jävla gång man KÖPT eller HYRT en film. Världens sämst målgruppriktade kampanj, för den som rippar en film tar ju säkert med den förfilmen…). ”Tron: Legacy” kom faktiskt inte på DVD förrän nu i veckan. Det är sant! Och jag kommer inte alls med den kommentaren för att jag inser att de flesta som argumenterar emot fildelning troligen ser de flesta filmer före mig (och inte på bio) och har noll koll på när de verkligen släpps. Men jag moraliserar inte över det. Dubbelmoral är inget brott. Men det är fildelning. En del av oss tycker det borde vara tvärtom.

Lustigt nog berörde en del av inledningsscenen i ”Tron: Legacy” just den saken. Flynns företag EMCON framställs som ett företag som förlorat skaparens open source-vision och suger ut pengar ur användarna genom att lansera en ”ny” version av sitt operativsystem utan att ha tillfört nåt värde för köparna. Nåt som straffar sig. Även om filmen inte är politisk och just den tråden inte plockas upp nåt mer så var det ändå en typ av statement kring upphovsrätt som jag inte väntat mig att se i en Disney-film. Det måste vara för att det var en scifi som de lät detta passera…

Filmen då, vad kan jag säga? Den var snygg och den flirtade, eller rättare sagt grovhånglade, skamlöst med klassiska scifi-rullar & annan skåpmat i nördskafferiet. Men ändå, man kan inte låta bli att yvas över en film som utspelas i en matrix-värld som är gjord av plexiglas och krom, där alla har latexpyjamasar med självlysande, neonfärgade stripes och där ordet ”användare” sägs med samma förakt som på en genomsnittlig IT-supportavdelning.

Men vänta nu…
… ”I’m NOT your father”??!
…The Dude &  Quin-Gon Jinn fick ett kärleksbarn, och gossen fick heta Kevin Flynn
…kapten Sheridan, vad gör du där?
…din ninja-disk(us) låter precis som ett…lasersvärd
…efter att Saruman klippt sig och skaffat ett jobb höll han tal till de mc-hjälmsklädda orcherna om att de skulle invadera Middle-earth, själva modermodemet så att säga.
…End of line club? Var inte Neo där redan i ”Matrix”? Fast då hade albinon med blackslick dreads och var två. Och så var inte Daft Punk DJ:s förstås.
…är inte det där samma tajta lycradress som Arnold hade i ”The Running man”?
…gjorde inte Transformers precis det där tricket? Förutom att de inte blev X-Wing Starfighters?
…hmm,”The dark side” har orange som team-färg, vad påminner det mig om för nåt i mitt vardagsliv?
”Too bad she won’t live but then again, who does?

***

En helt annan sak. Vi som fortfarande hyr DVD-filmer, kan inte vi komma överens om ett par saker?
1) Vi ollar inte skivorna
2) Vi lägger inte skivorna under hallmattan
3) Vi brer inte smör på skivorna. Inte heller sylt eller marmelad. Vi kanske bara kan enas om att köra utan pålägg?
4) Våra barn får inte använda skivorna som tallrikar när de leker tebjudning med sina dockor
5) Våra husdjur får inte ha skivorna som klösbräda
6) Vi använder inte skivorna som isskrapa till bilens vindruta
7) Vi gnuggar inte skivorna med treans sandpapper
8) Vi sätter inte skivorna under skorna och skrinnar ned för grusgången
9) Vi lägger inte skivorna i brödrosten
10) Vi använder inte skivan som värmeunderlägg till kastruller. Inte heller som drinkunderlägg

Ok? Deal? Jag vill inte verka som nån som är petig med saker som andra också ska kunna ha nytta av, men jag tycker ändå att…ni är…IDIOTER!

Kommentera

