Kick-ass

Jag var mycket skeptisk till att se filmen ”Kick-Ass” eftersom My Man sålde in den med ungefär samma argument som han sålde in ”Scott Pilgrim vs the world”. Vilket var en episk dålig film. Jag kan inte ens förklara hur dålig den var.  Den dödade allt som är roligt med nördendom. Den har ändå hyllats som nåt slags kultrulle, men jag kände mig verkligen helt frågande inför konceptet. Jag orkade inte ens se klart den eftersom den var så meningslös och kass.
”Kick-Ass” hade på pappret samma ingredienser – baserad på en tecknad serie, en misslyckad nörd som är hopplöst kär i en tjej out of his league i huvudrollen samt inslag av superhjältefasoner och övervåld. Men där Scott Pilgrim var en orgie i poänglöshet var Kick-Ass faktiskt ganska rolig i allt sitt utflippade tönteri. Har inte blivit så kär i nån flickkaraktär sen Mathilda (Natalie Portman) i ”Léon”. Men Chloe Moretz (aktuell i amerikanska versionen av ”Låt den rätte komma in”) ”Hit-Girl” är überjordiskt cool. Att hennes fullkomligt galne pappa spelas ypperligt av Nicolas Cage är bara en bonus. Jag har aldrig gillar när han spelar actionhjälte, men i skruvade roller är han helt lysande. Som i grovt underskattade ”Vampire’s kiss” och ”The weather man”. Här tar han galenskapen till en ny nivå. Filmen är ett slags humornördaction. Ett slags ”Mystery men” meets ”Léon” & ”Kill Bill” med små inslag av ”Matrix”-slagsmål.

Jag har ändå sett kvalitetsrullar som Peter Jacksons ”Flickan från ovan” (boken är ju en klassiker) och Oscarsrullen ”Precious”, och mindre kvalitativa rullar som ”Centurion” (en och en halv timmes kasst datoranimerat blodsplatter när skotska infödingar slaktade romarrikets armé på alla upptänkliga sätt. Allt det här avhuggandet av huvuden i filmer, är det verkligen nördvändigt i nåt annat än rullar om franska revolutionen eller zombies?), men det är ändå ”Kick-Ass” som jag vill rekommendera. Men jag inser att den kräver sin publik. Man måste nog ha en viss typ av humor, annars blir det kanske som mitt Scott Pilgrim-moment.

Kommentera

