So you’re drowning?

Helvete vad jag är trött på ”time to sosse”-människorna. När 108 läkare går ut i ett upprop om att de nya sjukförsäkringsreglerna inte fungerar så bra börjar ”det är sossarnas fel”-possen att yla om att det ”minsann” inte var bättre på 80-talet (people, väldigt få saker var bättre på 80-talet, möjligen musiken, men annars inte). Om den uppfattningen säger jag i övrigt inget alls. Jag har naturligtvis en åsikt även om det (som jag skrivit utförligt om förut här i bloggen), men min huvudsakliga invändning är att de regler vi har NU inte fungerar. Det känns som en mer akut och intressant fråga att diskutera. Och åtgärda. Så vitt jag förstår kan man göra modifieringar i ett regelsystem utan att det automatiskt betyder att man implementerar allt som var dåligt med ett annat system. Men det kanske är lite rocket science?

Vid mig anbelangar kan det lika gärna vara små smurfar som bor i skafferiet som genomdrivit ändringen genom hypnosvoodoo. Det är helt ointressant för mig i detta läget vem och varför. Istället, hur löser vi det som inte blev så lyckat och som slår hårt mot människor som redan är i en utsatt situation? Genom att jiddra om tidigare regeringars hantering av ditt och datt? Alliansen är i regeringsställning för andra perioden på raken och de är ”hjärnorna” bakom de nuvarande reglerna. Så ursäkta om de flesta av oss fokuserar på att adressera dem när vi vill se en ändring av befintliga regler.

Sjöräddningsförbundet 1918 placerade inte ut livbojar på rätt ställe så tyvärr kan vi inte göra nåt åt att folk drunknar 2011. Vi borde istället kasta bajs på pensionerade sjöräddningsförbundares dörrar.

Skönt att mitt förakt för mänskligheten hålls på en konstant nivå!

***

Och ja, självklart krävs det en bred politisk enighet kring denna fråga, över blockgränserna. Men om jag inte missminner mig röstade alliansen ned oppositionens förslag om översyn av sjukförsäkringsreglerna strax efter valet. Just sayin’.

Kommentera

