Saker man inte visste att man ville ha


Like och dislike-stämplar Facebook-style, från Bluebox.se.

Använd stämplarna t.ex. till
… att sortera posten med. (Dislike på räkningarna förstås!)
… att markera vilka händelser eller aktiviteter du gillar/ogillar i almanackan.
… att visa vem du gillar/ogillar i skolkatalogen.
… att visa någon att du tycker om honom/henne genom att stämpla Like på lämpligt ställe! :)
En garanterad succé i både hemma, i skolan och på kontoret!

Tack för de användbara tipsen, men jag vet precis vad jag skulle använda dislike-stämpeln till. Jag skulle använda den väldigt ofta,  i pannan på folk. Eller saker. I pannan på saker. Eller var stämpeln fäster.

  • Dislike i pannan på alla som spelar tamburin. Särskilt om de slår den mot höften. Särskilt om de är kvinnor med långt hippiehår och fransväst. Eller män i indiehipsterpopband där man även krystar fram saxofonsolon hela tiden (hej du som bokade artister till årets ”På spåret”. Du vände verkligen på alla hipsterstenar i hela jävla skogen va? Sen kom du till Sven-Bertil Taube…Gahh…gahhh…). Eller…varför vara så exkluderande? Jag ska dislike-stämpla ALLA som spelar tamburin. Alltså de som inte har blivit tvingade till det av musikpedagogen på gruppboendet.
  • Dislike i pannan på folk som gör omotiverade hjärtan = <3 i sina Fejjan-statusar och på andra onödiga ställen i skrift. Särskilt om man gör det helt oironiskt, och kvinnor emellan, till exempel när nån har lagt upp bilder på sina barn eller husdjur. Egentligen hatar jag smileys också, men använder dem ändå eftersom det är ett så utmärkt sätt att skriva dryga saker och sen ta tillbaks dem lite på en gång. Egentligen borde jag förmodligen göra såna där hjärtan före och efter alla meningar jag skriver. Bara för att helgardera mig. Men jag hatar det, så att ni bara vet. Varje gång du gör ett hjärtan på Facebook så dödar Gud en kattunge. Japp, det är sant!
  • Dislike i pannan på folk som sköter nyhetsvärderingen på tidningarnas webbplatser. Det är faktiskt inte ok att pseudosaker om Melodifestivalen, Idol, Big Brother och Let’s dance toppar nyhetsrapporteringen istället för verkliga nyheter om verkliga saker. Jag skiter i om ni skriver om det, och till och med om folk hellre vill läsa om det än om Egypten eller svält, krig, kärnkraftskatastrofer och jordbävningar. Det är en sak. Folk är puckade. Men de ska fan veta hut. Folk ska tänka på hur jävligt allt är i världen. Och gör de inte det kan de få anstränga sig och scrolla två centimeter för att slippa se det i alla fall. Det är det minsta man kan begära. Idioti och mental slöhet ska åtminstone kosta dem en musarm!
  • Dislike i pannan på folk som bemöter andras klagomål eller kritik mot tv-program med ett drygt ”byt kanal” eller ”du bryr dig uppenbarligen jättemycket eftersom du kommenterar detta”. Hej, har du nyss mött mig? Jag kanske vill störa mig, ok? Eller rättare sagt – jag vill gärna påtala allt som är fel, för det vore väldigt illa om folk gick runt och trodde att allt är ok. Jag tycker väldigt illa om folk som har den här lösningen på alla problem: ”Bry dig inte, stäng av, gå vidare”. Jaha, så om jag inte vill träffa idioter kan jag stanna inomhus? Om jag inte vill frysa kan jag flytta till Tonga? Om jag inte vill betala skatt kan jag gå ur Skatteverket-klubben? Om jag inte vill vara sjuk kan jag vara frisk? Tack, tack för tipset. Skiten finns oavsett vilken kanal jag ser på. Det är min demokratiska rättighet att spy galla över den, precis som det är andras demokratiska rättighet att okritiskt svälja utan att knysta. Men dynga ska smaka dynga, och man ska känna den smaken i munnen, och man ska harkla sig lite och säga ”ursäkta, det här smakar faktiskt skit!”.
  • Dislike i pannan på företag som är för jävla snåla för att inse att deras dubbade tyska reklamfilm får dem att verka så efterblivna att man aldrig i helvete skulle köpa nåt från dem. Det måste väl för fasiken gå att lägga en speaker över rörliga bilder (på personer som inte pratar i osynk på ett annat språk) utan att ruinera sig? Det är ju bättre med en Power Point-presentation än nåt tyskt barn som man ska tro pratar som nån i familjen Wahlgren. Dessutom vet vi att svenska kids inte kissar på sig av glädje över ett Kinderägg (om det inte innehåller en iPad förstås). Samma regel gäller för de företag som anlitar en så sjukt dålig reklambyrå att alla konsumenter i hela Sverige börjar hata dem och deras produkter och kastar sig över fjärrkontrollen så fort deras reklamfilm dyker upp i rutan. Varför ska man köpa en produkt eller tjänst från ett företag som inte ens kan välja reklambyrå utan att misslyckas? Hej Bredbandsbolaget, Jotun, Ö & B, Hale Bop och Viatae Pro. Hatar, hatar, hatar era reklamfilmer!
  • Dislike i pannan på folk som luktar illa. Visst, man kan inte rolla sig med deo över hela kroppen dygnets alla timmar, men jag tror att om man har som regel att tvätta de flesta av sina kroppsdelar dagligen samt borsta sina tänder morgon och kväll och inte använda ett plagg man har direkt mot kroppen mer än en dag utan att tvätta eller vädra det (när det gäller underkläder och strumpor är jag rädd att man måste vara mer drastisk än så och kanske helt enkelt anse att en dag är maxgräns). Utifrån dessa små regler skulle åtminstone jag ulka mycket mindre när jag tvingas åka offentliga kommunikationsmedel och tvingas ta del av andra människors odör. Ingrodd svett, gårdagens andedräkt och gubbbyxor som inte tvättats på ett år trots inkontiensproblematik är lite förbi min acceptansnivå faktiskt.
  • Dislike i pannan på folk som kallar sig ”livsnjutare” som nåt slags yrkestitel. De borde förmodligen kalla sig för ”arbetslös kulturarbetare”, ”notorisk slacker” eller ”född med pengar, men för inkompetent för att ha ett jobb”. Hur som helst, det går lika bra att skriva ”flumtomte”.
  • Dislike i pannan på glass med syltsmak. Varför? Jag gillar det inte bara.
  • Dislike i pannan på 70-talet. Allt med 70-talet är så fult, fult, fult. Kläder, heminredning, frisyrer, mat, glasögon, arkitektur, konst. Jag hatar 70-talet. Allt med 70-talet är skit. De som vurmar för 70-talsretro är till och med dummare än de som tycker att 80-talets mode är piffigt. Jag vill särskilt påpeka att jag är född på 70-talet och uppväxt på 80-talet, och jag säger ändå det jag säger. Då förstår ni…
  • Dislike i pannan på folk som förkastar all info, erfarenhet och sunt förnuft de har med sig från andra skeden i sitt liv bara för att de går in i ett nytt. Ja, ni vet vad jag syftar på. Men vi talar inte mer om det. Det blir alltid så dålig stämning. (Precis som det blir när dvärgar med napalmröst springer runt och skriker inne på ett café medan lattemamma är upptagen med nåt annat. Typ modebloggar. Eller moderbloggar. Same same…)
  • Dislike i pannan på folk som tycker att Lilla Lovis (tänker inte länka, finns på YouTube) och hennes låtar är fräcka, härligt provocerande och skönt ironiska. Det är tydligen nåt slags hipster-fnissfaktor kring det här som jag inte fattar. Jag tycker mest att det är provocerande kasst, rent musikaliskt och innehållsmässigt alltså. Det är det enda som provocerar mig. Inte låttitlar som ”brudar med små pattar kan dra åt helvete” och ”jag spottar aldrig ut min snus innan jag suger kuk”. Det är 2011 nu. Det finns mobiltelefoner utan T9 som får en att skicka ”kuk! jag kommer!”-sms till fel person (alltså, jag vet inte vad som är rätt person i det avseendet. Men kanske nån som också har en mobil som tycker att ”kul” är näst mest logiskt som alternativ). Jag tycker My Man sammanfattade det bra ”Det är som Eddie Meduza, fast mindre sofistikerat”. Är inte det ett ”ouch” så säg? Henrik Dorsins ”skinkryttar”-skämt verkar plötsligt som höjden av sublim humor i jämförelse med detta.
  • Dislike i pannan på folk som bara bloggar om neggosaker och aldrig kan skriva nåt käckt och glatt. (Ajje, det där gjorde faktiskt ONT och går säkert inte bort med tvål och vatten!)
2 reaktioner på ”Saker man inte visste att man ville ha

Kommentera

