Synth och politik II

Idag kom meddelandet om att synhtpopgruppen Elegant Machinery splittras (än så länge inget på deras hemsida, men Stockholm goes Alternative skriver om det på sin Facebook-sida) och ”tyvärr” ställer in sin spelning på SGA i sommar. En sverigedemokrat mindre i synthpop-världen, en stor demokratisk seger är härmed vunnen! Ja…jo…jag är ironisk nu. Mitt inlägg om synthpop och politik häromdagen sammanfattar väl varför jag inte kanske blir sååå exalterad över den nyheten, oavsett hur illa jag tycker om SD. Jag hade hellre sett att Jomshof skippade politiken och satsade på synhtpoppen. Men visst, vi kan låtsas som om det är likvärdigt när det gäller påverkan på samhällsklimatet.

Å andra sidan kan jag inte säga att jag upplever nyheten som särskilt känslomässigt omvälvande på nåt annat plan heller. För mig är Elegant Machinery ett habilt synthpopband bland andra. Inga jag favoriserat framför andra synthpopband. Fram till för ett år sen visste jag inte heller om att jag inte ”borde” lyssna på dem. Sen kan man också vara krass och säga att det var lite väntat. Efter den senaste tidens uppmärksamhet var det väl svårt för dem att fortsätta, särskilt eftersom hela bandet får lida för Jomshofs politiska åsikter (trots att de andra medlemmarna bevisligen inte delar dem).

Synd, men jag hoppas att merparten av medlemmarna satsar på att fortsätta sin musikaliska karriär. (Jag får nu bita mig i läppen för att inte sänka hela mitt föregående resonemang med nåt billigt skämt om att det kanske begränsas till pursvenska allsångskvällar hos Jimmie Åkesson för en av dem. Oj, jag bet tydligen inte tillräckligt hårt…)

Om ni vill bojkotta Richard Jomshofs frisyr så se inte det här klippet. Annars är det enligt mig deras bästa låt (PS. Om man vill förorsaka POLITISK förändring så kan man ju bemöta SD:s åsikter och argument i politiska forum. Bara ett tips från bänken)

***

2 reaktioner på ”Synth och politik II

    • evilbunny skriver:

      Nån måste ju lyssna på synthpop också. Alla kan ju inte vara EBM-tuffa. Jag sparar den kommentaren till när Tomas Ledin lägger ner.

Kommentera

