Time to sosse och medeltiden är det nya svart

Time to sosse”. Jag vet inte om det är ett vedertaget begrepp, men My Man använder det en del. Det är den tid det tar för en slumpvis vald (kvälls)tidningsartikel på nätet att få en kommentar som går ut på att allt är sossarnas fel. Det kan vara en artikel om naturkatastrofer på andra sidan jordklotet,  om kikhosta eller om Janet Jacksons vikt. Allt är sossarnas fel.

Det finns förstås liknande tidsintervaller, som  ”time to SD-propaganda” eller ”time to misogynt feministhat”. Men på senaste tiden har jag uppmärksammat en ny sån här tidsfrekvens. Det är ”Time to LCHF”. Shit pommes frites (förmodligen en av de värsta svordomar en LCHF:are kan säga) vad jag stör mig på att det dyker upp fettfrälsarpropaganda överallt nu för tiden. Dessa anhängare domderar på helt utan rim och reson i sammanhang där ingen efterfrågat deras kostråd. Senast gick nån missionär igång i en kommentar till ett inlägg om McDonalds i Strages blogg. Oerhört pinsamt! Redan i anslutning till det blogginlägget var LCHF-ranten lite malplacé, men det är nog bara en tidsfråga (!) innan de börjar kommentera inlägg som inte ens avlägset handlar om kost, hälsa och mat.

En bekant på Facebook, som i övrigt har hyfsat vettiga åsikter, har kommit loss så pass i religiösa utspel om sin nya fettkost så jag var tvungen att använda ”dölj”-knappen för att slippa se eländet dag ut och dag in. Hur många inlägg kan man skriva om grädde och bacon? Hur många länkar till nya fantastiska (och helt okritiska) LCHF-rön kan man posta?
One more down, tänkte jag och suckade.

Jag fattar fortfarande inte varför just LCHF-människor blir helt besatta av sin kost och ska läxa upp och skälla ut andra människor helt random för att de inte vänt kolhydrat-djävulen ryggen. Dessutom tycker jag att flera av de mer kända LCHF-profilerna använder så grymt osympatiska metoder för att dissa meningsmotståndare. ”GI-gurun” Fredrik Paulún är till exempel ett av deras hatobjekt, liksom nu senast professorn Stephan Rössner (välkänd överviktsforskare). Enligt LCHF-profilerna så är dessa personer bara ute efter att skydda ”sina egna ekonomiska intressen”, är ”köpta” (av vem?) och ingår i nåt slags allmän konspiration för att hålla den ”fettskrämda” västvärlden i förnekelse, så inget de säger är sant. Alla som har nån som helst fråga kring eller kritik emot LCHF avfärdas som idioter.  När jag läser sånt drar jag öronen åt mig. Om man måste köra sån propaganda och skitsnack för att främja sin sak då är nåt väldigt illa. Så tyvärr uppfattar jag många LCHF-anhängare som väldigt oseriösa, obehagliga och osakliga. Jag tycker de är osympatiska i sin ensidiga retorik och med sitt onödiga hånande och skitsnack av andra som i grunden faktiskt är ute efter samma sak – att hjälpa människor förändra sin livsstil och äta bättre. De har ju läskigt nog samma retorik som typ ”Livets Ord”. Allt som går fel i ditt liv eller om du blir sjuk beror på att du inte följer den rätta läran. Jag blir ärligt talat riktigt pissed off över den biten. Hur i helvete kan man säga till folk som får cancer att ”det skulle du aldrig ha fått om du ätit enligt LCHF”. Då är man ju helt slut i huvudet. Dels för att det inte finns några belägg för det och dels för att…det är så jävla osmakligt!

Jag känner massor av människor som följt allehanda olika kost- & träningsprogram, dieter och ändrat både livsstil och matvanor, men jag har aldrig sett nån av dem gå loss på det där sättet. Viktväktare, GI-anhängare, tallriksmodellendyrkare, veganer, miljönissar, pulverbantare eller danska hospital-dietare. Inga är ens i närheten av lika maniska. Visst kan folk bli fixerade vid sin egen kost och sin träning och snacka en del om det (jag brukar också bli det), men inga verkar lyckas uppbåda den där på samma gång sektfanatiska och aggressiva hållningen som väldigt många LCHF:are har. Det är inte deras egen angelägenhet hur de äter, utan det är hela världens.

Kan ingen normal människa som äter enligt LCHF räcka upp handen och säga att de inte blivit fettkristnade utan ser det som en helt vanlig kostomläggning som inte alls har fått dem att få lust att fördöma andra människors matvanor? Bara så att jag vet att det bara är de som råkar synas och höras som är så där läskiga, och att det inte är nåt slags personlighetsförändring som kommer på köpet om man skippar kolhydrater och äter mer fett?

Jag kan bara säga igen att jag inte har nåt emot LCHF i sak. Inte mer än jag har emot GI eller nån annan kosthållning. En del av det låter vettigt, en del låter mindre bra. Jag har till och med testat att äta LCHF-käk (i två omgångar för att vara riktigt säker på om det var min grej) men det funkade inte för mig då min mage pajade helt. Men jag har inget problem med att andra käkar så om de tycker att det är en bra deal för dem.

Jag har dock nåt emot LCHF-missionärerna. Och jag hade haft nåt emot MGLM-frälsta (MycketGodisLiteMotion) och FFFF-besatta (FrontenFörFekalieFöda) också, om de jiddrat på som LCHF:are. De sistnämnda hade jag haft nåt emot även av andra anledningar, men ni förstår vad jag menar.

Förresten åt jag kokt potatis idag, för första gången på nästan två månader. Det var gott. Kompis C made me do it. Hon sa att pressad kokt potatis var det enda som funkade till hennes fiskrätt. Då får man lyda. Så nu är jag slav under kolhydrats-Satan igen, efter ett försök med lite mild mobbing mot den typen av matvaror. Ska jag vara helt ärlig så gjorde jag egentligen aldrig riktigt slut. Jag tyckte att min hjärna började kännas lite mosig och trög, så jag tryckte i mig lite förbannat bröd, helvetesbulgur och okristet müsli vid några tillfällen för att komma tillbaks till livet. Det var efter att jag hade fått konstiga tankar om att jag skulle börja mästra andra om hur naturligt och självklart mitt kostval var och vilka oupplysta stackars träskmänniskor de är som inte förstår hur överlägsen jag är genom vad jag väljer att äta, och inte äta.

Helt oombedd började jag flera gånger prata febrigt och exalterat om att människor på stenåldern minsann inte fick hjärtinfarkt. Att det troligen berodde på att en tredjedel dog före de fyllt 10 år och att medellivslängden för resten var runt 35 år behöver man inte orda om. Dessutom kan man tänka sig att en del av fortkortandet berodde förslitningsskador på jobbet. När en grizzlybjörn slet av en armen under jakten på ”naturlig föda” till exempel. Well, vem vill leva längre än så i alla fall? Och huvudsaken är att de i alla fall inte dog av cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Sen varför de inte gjorde det är av mindre intresse, eller hur?
Stenåldersmänniskan är idealet för alla vettiga människor. Seriöst, som om utvecklingen gått framåt på nåt annat område och vi förkastat sättet de levde på då? Nej, där ser du. Vi bor fortfarande i grottor, jagar och värmer oss vid eldar. Alltså är det ju rimligt att vi äter som på stenåldern också!

Vi låtsas inte heller om att stenåldersmänniskan levde av viltkött och inte av slaktad tamko och tamgris från ICA:s charkdisk. Kött som har ett mycket högre fettinnehåll än viltkött och därför inte är jämförbart med det. Kött som kött. Men jag är säker på att den som äter stenålderskost idag bara äter självplockade hasselnötter, egenhändigt strypt björn och lite smarriga rötter (hmm…innehåller inte de typ kolhydrater?) och färska bär från naturens skafferi (= Konsum). På stenåldern hade de inte heller bil, tv, hus att bo i och skor som inte var handkarvade av djurhud. De hade inte heller gafflar. Eller internetforum. Så jag räknar kallt med att inte se fler inlägg från er som följer stenåldersdieter på ett kosher sätt. Hejdåmeder! Förresten hade de inte medicin och sjukhus på stenåldern heller. Byns ålderman (35 ½ år) klubbade de levnadsodugliga med en påk i huvudet och kokade proteinrik och naturlig köttstuvning till hela klanen av dem. Nej förlåt, det är ju kannibaler. Men människokött är inte så dumt ur näringssynpunkt, men man bör förstås bara äta ”naturliga” människor som inte fått i sig miljögifter, mediciner och sån skit. Hur som helst så blev folk ju inte sjuka och dog på stenåldern, det har vi redan slagit fast, så jag vet inte riktigt vad som hände med dem. Det kanske slog upp nån McD-restaurang i hooden, och så fick de i sig giftiga kolhydrater och dog? Vem vet…

Efter att jag romantiserat stenålderskosten en stund (och käkat ekologiska hasselnötskärnor förpackade i plast och torkat renkött fraktat med lastbil från norrland) så tog jag mig en macka. Då började min hjärna fungera som normalt igen, och då sa jag till mig själv att medeltidskost det måste vara det nya naturliga. Kanderade äpplen, helstekt spädgris, sill i tunna, korngrynsgröt, härsket ister, rovor, kålstuvning, granatäpplekärnor och svan. Folket på medeltiden dog inte av hjärtinfarkt. De dog av arsenik i ärtsoppa. Och jag gillar inte ens ärtsoppa. Så nu blir det naturlig medeltidsdiet. Jag ska bara spatsera ut i mina puffiga knäbyxor och min plymhatt och strypa en vaktel först. Förresten är det naturliga för en sann medeltidsmänniska även att vara hertig av Pommern och omge sig med narrar, tama påfåglar och dvärgar som jonglerar med eld.

Jag ska skriva en del kokböcker på detta tema tänkte jag. Hålla föreläsningar. Skapa en sekt. Och bli miljonär. För folket vill frälsas. Folket vill tillbaks till det genuina, naturliga och enkla sättet att leva. Det hälsoamma. De vill att nån ska tala om för dem exakt vad som är rätt och fel, så att de kan göra exakt så och därmed tro sig ha kontroll över sin värld och vara överlägsna andra människor.

De kör bil medan de pratar i mobilen, och bor i en storstad och andas in avgaser hela tiden. Men de är oroliga över att deras shampoo innehåller gifter och vill att deras kött ska komma från en glad gris som bott i en förort till Stockholm. Jag utgår ifrån att de ska tuffa dit med sin bil och köpa grisen…
Jag antar att de inte finner det inkonsekvent eller att tar hänsyn till att det är superego att äta kost som i huvudsak utgår från animaliska produkter, eftersom det sliter mer på miljön och kräver mer av jordens resurser. Dessutom är det mest hållbara miljömässigt att äta närproducerat och enligt säsongens grödor, vilket ju blir sjukt spexigt i en odlingszon som Sverige. I’m just saying…dina ekologiska bananer kommer fortfarande inte från Huddinge. Det blir rotfrukter till frukost, lunch och middag.

Jag har inget emot hyckleri. Bara man erkänner att man är en hycklare.

(Mannen på bilden har inget med inlägget att göra. Förutom att han var hertig av Pommern)

Kommentera

