En helt vanlig (alla hjärtans dag)-måndag

Vaknar på botten av en sjö av sirap. Marianergrav-djup. Erinrar mig att någon ett par timmar tidigare petat på en, droppat nyduschat krokskruvslockigt hårdrockshår i ansiktet på en och sagt hejdå-nugårjagtilljobbet-jagälskardig-visesikväll till en. Möjligen fick han en mumlad respons från landet bortom. Ett grymtande som betyder ”dito”.  Det brukar vara så, nu för tiden. Att jag är lite bortom. Och att det tar längre tid att komma hitom. Jag brukar kalla det ”den stora sömnen” (bör skiljas från ”den lilla döden”, som vi alla vet är nåt helt annat). Hittills har jag alltid vaknat ur den. Meddelar om det blir nån ändring.

Timmar senare, återbördad till verkligheten (aka måndagen), hittar jag hjärtformade post it-lappar lite överallt i lägenheten när jag traskar runt och utför morgonbestyren. Jag utgår från att det är My Man som är upphovsman. Han brukar sätta upp såna lappar då och då.  Helt vanliga dagar också. Det kan vara kanelbullens dag, nionde söndagen efter trefaldighet, Jom Kippur eller Haile Selassies födelsedag. Idag Alla hjärtans dag-lappar. Funderar lite på om det vore roligt eller tråkigt att skriva ”Dra åt helvete” eller ”Hoppas du får herpes!” på en hjärtformad post it-lapp och sätta upp den i hissen eller i tvättstugan, som en kärlekshälsning till grannarna. Bestämmer mig för att det är lite för osofistikerat. Skickar ett helt vanligt, fyrkantigt format, sms och talar om hur glad jag är över att My Man finns och kan sätta upp hjärtformade post it-lappar.

Efter en frusen promenad till t-banan, bussintermezzo vid Fridhemsplan, kort avstickare till jobbet och ett besök hos företagshälsovårdens sjukgymnast (olika ergonomiska skrivbordsstolar provsatts, ryggen och nacken inspekterades, halsmuskler tänjdes, bröstmuskler stretchades, TENS-maskin förevisades) hamnar jag i Liljeholmen centrum. Över min ensamma lunch kontemplerar jag vad jag som en god hustru bör göra för att göra min make lycklig denna kärlekens högtid. Medan jag tittar på folk som hetsköper hjärtformade chokladaskar och söta kramdjur försöker jag komma på nån snilleblixt. Romantik nu för helvete! En kudde med ett pentagram på? Praliner med jungfrublod? En Cthulhu i plysch? (Nej, en sån har han visst redan…)

Konfererar med en expedit på Kjell & company om han skulle föredra att få choklad och blommor eller trådlöst tangentbord till en mediadator i Alla hjärtans dag-present. Han säger att han skulle bli gladast över tangentbordet. Jag slår till. En man måste ju veta vad en annan man tänker. (Undrar vad som hänt om jag blandat in förslaget ”en tårta som det hoppar upp lättklädda silikon-brudar ur”? Lämnar den tanken därhän. My Man skulle för övrigt aldrig gå på nåt så billigt. Det hade behövt vara prinsessan Leia eller Evil Willow  i tårtan, minst). Toppar ändå för säkerhets skull med insmickrande ”Jag tycker om dig”-strut med chokladkola från Åre chokladfabrik och sött kort med nallebjörn på. Helgardering kallas det. Eller…då hade jag köpt raffiga underkläder i latex också. Men nåt får man spara till julafton.

När My Man kommer hem har han med sig  rosor och Body Shop-lotion som luktar Japan. Yuzu and Rice (som av en slump precis den jag pekade ut i lördags och sa ”den vill jag ha”. Good boy!). Allt en flicka kan önska. Medan jag konstnärligt placerar cocktailtomater och färsk timjan över en enligt alla konstens regler kokad GI-fisksoppa diskar My Man. Diskbänksromantik. Toppar rosor i mitt tycke.
Sen middag i skenet av levande ljus och tv-flimmer. Mellan tuggorna på den romantiska middagen dissar vi galen lesbisk rullskridsko-bruds dadel-förrätt i gay-veckan i ”Halv åtta hos mig” och blir irriterade över lökig Aktuellt-debatt där Bahnhof-snubbe på allvar blir frågad om hur han ska förklara för sina barn att ”pappa är för barnporr på Internet” (wow, de har verkligen förstått kärnan i frågan. Om man ifrågasätter om internetleverantörerna ska bedriva polisarbete är man per automatik alltså för barnporr på Internet. Logisk slutledning 1.0). Enas sen om att vi vill krama myskoxarna i Härjedalen.

My Man meckar sen med sitt tangentbord medan jag smörjer in mig med Yuzu & Rice-milk. Jag frågar anklagande varför vi aldrig åker på romantisk weekend på nån herrgård på Alla hjärtans dag. Han frågar om jag vill göra det. Jag svarar nej. Ångrar mig och säger att jag kan tänka mig det om det ingår en sån där Agatha Christie-middag när man ska lösa en mordgåta, typ som Cluedo. Tio små negerpojkar (ja, och Pippis pappa var negerkung i Söderhavet. PK-revisionism kan andra ägna sig åt. Jag föredrar ett förklarande sammanhang där man berättar att vi inte använder det ordet längre och varför, då blir det pedagogiskt också) – det mest romantiska jag kan tänka mig. Blir sen sugen på negerbollar. Kan även tänka mig chokladbollar. Eller kokosbollar. Eller kakaobollar. Det känns inte så viktigt för mig att hålla fast vid ordet, bara själva bollarna. Önskar andra kunde ha det fokuset också.
Det blir dock hallon, jordgubbar och bröllopspresent-skumpa. Efter dramatisk korkexplosion och kaskadsprut över hela rummet blir det lite kvar till glasen också. Helt uppenbart nog för att göra mig snurrig och få mig att skriva ett osammanhängande och meningslöst blogginlägg om en helt vanlig (o)romantisk måndag.

Gonatt.

4 reaktioner på ”En helt vanlig (alla hjärtans dag)-måndag

    • evilbunny skriver:

      Awesome på ren svenska! Hoppas din fru uppvaktade dig med lermasksinpackning och kotletter, eller vad du nu önskar dig av en romantisk måndag!

Kommentera

