Dressmann-hatet

People, jag har nyheter till er. Lindex hade helt uppenbart ett samarbete med Rolling Stones för flera år sen. Före Dressmann. Då var det minsann inga hipsters som ondgjorde sig över det och hånade dem eller deras målgrupp, vad jag minns. Men nu när medelålders svenne-män inte bara ska lockas till Dressmann med pikétröjor, ariska kalsongmodeller och ”Grattis Årjäng, nu öppnar vi en Dressmann-butik i er stad” så vaknar alla trendkänsliga till liv. Ramaskri! Dressmann gör sig löjliga. Rolling Stones gör sig löjliga. Jaha…? What’s new? Dressmann är en svenne-herrklädkedja. Ett slags klädernas Clas Ohlson. Rolling Stones är trötta pensionärsgubbs jämnåriga med mina föräldrar. Att de vill skaka de sista slantarna ur sitt gubbiga råkkenråll-varumärke är väl ungefär lika förvånande som att ett SJ-tåg är försenat? Eller har jag missat nåt? Hipsters handlar inte på Dressmann och ni lyssnar inte på Rolling Stones, så alltså kan det här rimligen inte vara nåt slags kris för er. Kom igen när Sven-Ingvars gör en reklamkampanj med Urban outfitters. Fast då hade det säkert bara klassats som skön ironi.

Behold, jag har i min t-shirtlåda en finfin svart tröja med asfräckt Rolling Stones-glittertryck. Inköpt på Lindex för mer än ett år sen. Jajamen, jag brukar ha den på mig ibland. På jobbet. Jag tycker att det är roligt. (Folk på mitt jobb har inte mycket glitterapplikationer och t-shirts med tungor på, om man säger så…) Jag gillar inte ens Rolling Stones, men jag har ju ofta halsband med pråliga kors utan att vara det minsta kristet troende, samt döskallemönstrade saker utan att vara det minsta död.
Dessutom har jag en mycket pragmatisk inställning till kläder:

  • Det måste vara svart
  • Jag måste få på mig det
  • Glitter är fint
  • Döskallar är tufft
  • Jeans är djävulens långkalsonger
  • Det bär mig emot att lägga mer än 500 pix på en klädpersedel om det inte är en balklänning eller ett ytterplagg.
  • Skor får inte kosta mer än ett par Martens.

Jag skiter högaktningsfullt i om andra människor vill lägga mer cash på sina kläder. De kanske har högre lön än mig eller prioriterar klädkontot framför DVD-samlingsboxar med ”Star Wars” och pråliga fotoböcker om stridsvagnar, vad vet jag? Om andra tycker om att ha beige kofta & vita jeans på sig eller lägger energi på att hitta rätt sorts ironiska gubb-hatt eller 70-talsfula glasögon, så är det ok med mig. Jag tycker att det är helt upp till andra om de anser att Odd Molly och Filippa K is the shit. Jag kan till och med acceptera det skrämmande i att det finns kvinnor som utsett Filippa R till sin modemässiga förebild.  Hey, have it your way. Jag kommer förmodligen inte att tilltalas särskilt mycket av din stil (men du tycker gissningsvis inte att min åsikt om din klädsmak är särskilt relevant när jag kommer där i min råkkiga Lindex-tröja med glittertryck och mina 20-håls Martens med rosmönster heller). Jag tycker att jag har sjukt bra smak. Det räcker för mig. Du får gärna ha en annan sjukt bra smak, enligt dig.

Och, jag personligen föredrar alla gånger en svennebanan-man i Rolling Stones-tröja från Dressmann framför en hipster med för korta byxben. Men framför allt annat föredrar jag män i kilt. Jag skulle med andra ord inte sura det minsta om MacGregor-klanen började samarbeta med Dressmann och gjorde tv-reklam där medelålders män luftfäktas med bredsvärd, iklädda kilt.

***

Jodåsåatt…självklart vet jag att det heter DressmanN. Det är ju  inte som att det är en svensk kedja eller så.

2 reaktioner på ”Dressmann-hatet

    • evilbunny skriver:

      Tack! :-) Man får klä sig precis hur man vill, men det är ju inte alltid rätt (enligt mig). Men får jag bara ha på mig det jag vill så kan jag stå ut med att andra inte har samma klädsmak ;-)

Kommentera

