Tacosynthens finest till Arvika

Arvikafestivalen har på sin hemsida i ett manifest 2.0 förtydligat hur de tänker kring inriktningen på årets festival. Det verkar vara synth, dans, indie och pop som är huvudspåren:

Exakt fördelning är inte spikad, men i nuläget arbetar vi utifrån att 30% synth, 30 % dans, 20% pop och 20% indie är en kärleksfull kombo.

De har också släppt namnen på de första bokade artisterna. Till min stora förvåning tycker jag att de verkar vara på helt rätt spår denna gång.

Mest intressant för min del är förstås mexarna Hocico. Kan lätt tänka mig att åka till Arvika bara för att se dem. Mycket bra bokning för den som gillar hårdsynth! Jag missade dem ju senast de spelade i Sverige (tror det var 2008), så jag vill gärna se dem denna gång. Enligt ryktet är de ett riktigt bra liveband, vilket man inte alltid kan säga om aggrotech-artister tyvärr.
Svenska Code 64 är också ett band helt i min stil.  Covenant, som precis släppt en riktigt bra platta, passar också bra på synthscenen. Av de övriga artisterna (utöver dessa synthvänliga bokningarna) tycker jag att Kite, Day Din och The Girl & The Robot helt klart också skulle vara kul att se. De har ju än så länge bara outat en handfull bokningar, så det är svårt att göra sig nån bild av hur slutresultatet blir, men än så länge är jag försiktigt optimistisk.Keep up the good work Arvika!

Den enda som inte är nöjd med detta är ju My Man. Låter inte som det blir så mycket Behemoth i de värmländska skogarna fram över. Om inte detta band och hans andra dödsmetallfavoriter kan räknas in under ”indie” förstås…

Här kommer lite Hocico live @ WGT 2004

(Fick lära mig ett nytt begrepp idag på Twitter – tacosynth. Klockrent! Införlivar genast denna term i min vokabulär)

Kommentera

