Space is colder than before

Naturligtvis borde jag tycka till om nåt. Det politiska läget i Egypten. Ingvar Kamprads skatteplanering. Den omotiverade skillnaden i storlekar mellan pojk- och flickkläder. Om Lena borde bli nästa sosse-partiledare. Om ”Solsidan” är bra eller inte. Huruvida barn bör växa upp på landet eller i stan. Om ”Ghost” är nåt annat än en film där Demi Moore drejar i underkläderna.

Men jag är söndagstrött och nöjer mig med att tycka att nyupptäckta Patenbrigade Wolff gör lysande musik (hur kan man inte gilla en grupp som beskriver sin musik som ”electro ambient for tower crane conductors”?) och att den schweiziska scifi-rullen vi kollade igår ”Cargo” (alla talar tyska! I rymden! År 2267) var uppfriskande. Gillar också filmens internationella tagline ”Space is cold”. Det är Solna också. Så nu går jag och kokar te.

När jag kommer tillbaks förväntar jag mig tips på scifi-rullar där alla talar nåt annat språk än engelska! Fick lite mersmak efter gårdagens film.

Förresten, jag försöker inför My Man hävda att nån gång i slutet på 70-talet (eller början på 80-talet) visade SVT en skitläskig norsk tv-serie som handlade om att besättningen ombord på en rymdstation upptäcker att de har en fripassagerare ombord. Nån blev dödad genom att malas ned i en sopkvarn eller nåt liknande tasty. Maken hävdar bestämt att det är osannolikt att en scifi-skräckis skulle vara norsk, men kan man prata tyska i yttre rymden kan man säkert prata norska också. Dessutom hävdar jag att han var så ung då så han säkert inte fick vara uppe så sent som jag fick, och därför inte kan minnas denna milstolpe inom norsk scifi.

Nån som känner igen denna beskrivning och kan tänkas upplysa om vad serien hette? Annars kanske jag bara drömt. I min cryotank. Nånstans  mellan the shoulder of Orion och the Tannhauser gate.

2 reaktioner på ”Space is colder than before

    • evilbunny skriver:

      Precis den var det! Tack! Undrar om den är lika bra som jag minns den från 1978. Jag tycker vi laddar ner…ehh…köper den och sen har en norsk scifi-kväll med brunost och sjampagnebrus. Och Baja Guleböj kanske. Är ni på?

Kommentera

