Min ryska femårsplan går som en traktor


Roligt att även en anonym näthatarhatarhatare som den här onda kaninen får vara med på ett hörn i SvD:s artikel om ”Kärlek och hat på nätet”:

Jag räknar kallt med att världsherraväldet snart är mitt. Först länkar Schyffert till mitt inlägg om teppanyakihällsironi, sen uppmärksammar Edward Blom mitt dissande av Stefan Hanna och nu får jag ett citat om näthat i SvD. Min bloggkarriär går som ett X2000 (ett som står still fem timmar i Åmål på grund av växelfel). Jag vet faktiskt inte vad jag mer skulle kunna önska mig. Det vore kanske om jag fick stå i Darins trappuppgång med Fredrik Strage eller fick ett ex av senaste Galago signerat av Jonas Thente.

Min ryska femårsplan för att öka besöksfrekvensen på min blogg från två till tvåhundra om året verkar gå som smort.

Angående näthat så har jag förmodligen redan spenderat mina femtio åsiktsören i ämnet, men jag vill återigen påpeka att internet är en kanal för kommunikation – ingen separat värld där helt andra normer och regler gäller. I mitt tycke är det nåt naivt i att hela tiden försöka framhålla att människor fungerar och agerar på nåt helt annat sätt på nätet än i verkligheten, och att man ska förhålla sig till detta på nåt annat sätt än man gör i andra sammanhang. Samtalet ska inte handla om ”nätet” eller ”sociala medier” utan om var gränserna går för vad som är acceptabelt i ett offentligt samtal, oavsett vem som är sändare och vem som är mottagare, och vilken kanalen är.

Usch, det är så tråkigt att vara saklig och sansad. Men det ger i alla fall lite omväxling.

 

På tal om det, på jobbet i fredags när vi pratade om sociala medier och om hur vi skulle hantera ett eventuellt twitterkonto påpekade jag lillgammalt att hur dumma i huvudet folk än är så får man som representant för en officiell instans aldrig lacka ur och be folk dra åt helvete. GöteborgsBlondie konstaterade avmätt ”Med andra ord är det inte du som ska representera oss på twitter”. Ouch!
Det är inte det att jag inte KAN vara trevlig mot folk som är otrevliga, störiga eller dumma i huvudet. Jag vill bara inte! Men det är ju min privata inställning. Yrkesmässigt kan jag tänka mig att vara hur trevlig som helst mot vem som helst, bara jag får ordentligt betalt för det. Så kallad mental prostitution.

2 reaktioner på ”Min ryska femårsplan går som en traktor

Kommentera

