Who’s your daddy?

Min svaghet för söta barn som sjunger näpet är nog lägre än genomsnittet hos den kvinnliga (och manliga) befolkningen. Men ibland måste man frångå sina principer. När man ser Lovis sjunga en glasslåts-cover på Depeche Modes ”Wrong” måste man ju ändå vekna. Mitt enda klagomål är att man får se för lite av den där pappan i bakgrunden…Vem är han?

Min lysande slutledningsförmåga (som heter google) gör gällande att pappans pappa med största sannolikhet är den musiklärare som en gång på det gotländska 80-talet lyckades, som en av få nu levande människor, övertala mig att sjunga. (Annars fick man förvisso inget betyg, men i alla fall). Jag tror att han hade väntat sig en lite annan upplevelse än den han fick eftersom han precis innan talat varmt om min äldre bror, som vid den tiden var en lokalt uppmärksammad musikalisk förmåga.
Efter att jag tagit ton och trevande försökt hålla den var han begrundande tyst en stund och sa sedan milt tröstande (?) ”Det finns dansbandssångerskor som sjunger sämre än vad du gör!”.
Dessa ord har jag  många gånger tänkt på när jag under åren pliktskyldigt mimat till allt från snapsvisor till psalmer. En gång när jag var riktigt packad på en fest bestämde jag mig för att testa ”Singstar”. Under alla de här åren då min sångröst fått vila tänkte jag att den kanske hade mognat till sig, lite som ett fint årgångsvin. Det hade den nu inte. Tyvärr. För oss alla som var med på den festen. Det var mer som om man låtit ett glas mjölk stå och surna till sig i ett årtionde eller så. Nu tänker jag alltid när jag låtsassjunger med i låtar under påtvingad allsång ”Vilka stackars jävla dansbandssångerskor då?”.

Men nog pratat om mig. Nu pratar vi om glass-pappan. Jag tror han är trummis i bandet Principe Valiante och alltså är en ”sork” (gotländska för typ ”dude”). Som genom ett sammanträffande verkar glassbarnet ha en mindre roll även i deras video ”The night”. A star is born. Ja, de vuxna karlarna är också bra. Det låter inte så pjåkigt alls faktiskt. Lite Joy Division.

(Btw, det var förstås i Strages blogg som jag fick nys om glass-videon)

En reaktion på ”Who’s your daddy?

Kommentera

