Naturens eget sobril

Nu tycker jag att det börjar bli hårt och taggigt här. När det kan vara mjukt och fluffigt. Det bästa jag har gjort på länge var att gå med i gruppen ”Dagens djur” på Facebook. Varje dag postar de en bild på ett sött djur. Idag var det visserligen en krabba, så där känner jag en viss skepticism, men annars – söta djur. Mitt när man sitter där och näthatar andras statusuppdateringar som bäst så dyker det upp en trädmyrslok eller  babyfladdermöss invirade i filtar i ens feed. Och vips blir man en god människa som älskar alla andra.

Hur kan man vara arg när det finns söta djur? De är som sobril.

Idag tror jag att jag ska önska alla människor en söt kanin. Särskilt Tobias Billström.

På tal om kaniner…själv önskar jag mig recept, på sallad. Alltså sallader man kan ha som tillbehör till annan mat, inte typ kycklingsallad. Jag blir helt handfallen när jag ska sätta ihop en måltid utan kolhydrater. Det är ju helt tomt på tallriken. Och grönsallad, gurka och tomat känns ju sååå 1980.

Passa på att kommentera detta inlägg, snart bryr jag mig återigen bara om orättvisor i samhället och kända personer som har fel om något. Eller skriver om musik du inte gillar. Men sallad kan ju alla relatera till! Grönsakstillbehör till fisk, kött och kyckling alltså. Bring me! Feed me!

(Jag älskar att tagga mina inlägg. Sallad, kaniner, Tobias Billström, sobril)

11 reaktioner på ”Naturens eget sobril

  1. – En påse färdigsallad modell ”Bistrosallad” från affären om man är lat!
    Innehåller blandsallad av goda sorter + strimlade rödbetor. mumma!

    – Tomatsallad: skiva ett gäng tomater, varva med tunt skivad rödlök. Gör en vinegrätt av valfri sort (jag älskar med balsamvinäger i) och häll över. Grovmalen svartpeppar efter tycke.

    – En påse färdigsallad modell ”Bistrosallad” från affären om man är lat, nr 2. Innehåller dressing, krutonger o parmesan.

    – Vattenmelon,ruccola, frisésallad o fetaost

    – Försvenskad Raita: Grovriv gurka, pressa ur vattnet med händerna. Häll över lite fil el yoghurt. Det ska bli som en gegga. Salta o peppra. ev vitlök om man vill ha mer åt tzatzikihållet, annars finhackad mynta. Passar väldigt bra till grillat!

    • evilbunny skriver:

      Risken är ju att folk tror att ens inlägg handlar om nåt annat än det gör om man taggar det med saker som man egentligen inte skriver nåt om (så som jag gör), men annars är det väl inte fel att tagga? Det är ju folk som söker på taggar och hittar till andras bloggar, så det kan vara en bra grej också!

  2. Fru P skriver:

    ungsbakade jordärtskockor ljumna i en sallad och sådana där Sojabönor som fått finare namn som jag glömt men som fått ligga kvar i sin balja och som man kokar i saltat vatten och även kan ha som snacks. Kram Ruth

    Ps finns även spritade (uttagna ur baljan) heter då Sojabönor Ds

    Det där med statusuppdateringar gör ju att man får akta sig nu.. :)

    Sen det där med fluffiga djur ..Stackar jag är inne i en vill ha hund , men vet inte vilken ras, kolla kattungar istället period … vad göra?

    • evilbunny skriver:

      Jordärtskockor har jag nog aldrig käkat så, bara typ i soppa och puré, så det ska jag helt klart testa. Bönor är bra. Både grönsakerna och brudar. ;-)

      Gör hela Tumba till ett zoo vetja. Katter, hundar och getabockar! Du har väl gott om plats hemma? ;-)

  3. tinsaynes skriver:

    rotfrukter i ugn. Det är ju grönsaker, fast varma.
    Pizzasallad är ganska enkelt att göra och den är dessutom rätt matig. Strimlad vitkål, lite olivolja och vitvinsvinäger, salt och peppar samt lite oregano om man vill. Går också att göra på rödkål (då med rödvinsvinäger).
    babyspenat, rödbetor och chevreost är också en god variant. Och så gillar jag att göra grönsallad på bladspenat, kokta (men kanske kalla) haricots verts, paprika och gurka. Men man blir inte jättemätt på det.

    • evilbunny skriver:

      Pizzasallad på rödkål har jag aldrig testat. Låter spännande. Tycker att rödkål är en grönsak som får alldeles för lite uppmärksamhet. Det är ju smarrigt! Det andra låter också gott. Är rödbetorna varma (kokta) eller kalla (råa)?

      • tinsaynes skriver:

        Jag älskar rödkål, skåning som jag är. Tycker för övrigt att lila mat är bra. Rödbetorna ska vara kokta. De kan vara varma eller kalla, det är mest smaken som avgör det där.

  4. Åkej, har du sagt det så – jag passar väl på att kommentera snäll-posten dårå…!

    Grekisk sallad funkar alltid. Min version består av bladspenat, rödlök, tomater, feta… Hm, herregud, vad brukar jag ha i egentligen…? Tja, lite vad jag har hemma, kanske. Gurka. Paprika. Men bladspenaten är da shit. Rödlök/tomat/feta också. ”GIfter sig fint” som de säger…

    Andra kolhydratfria tillbehör jag gillar: smörstekta sockerärter (sjukt gott. smula lite flingsalt över, ba…) och coleslaw.

    Är långt ifrån expert – hojtar om jag kommer på fler…!

    • evilbunny skriver:

      Tack, perfa. Har aldrig tänkt på att man kan ha grekisk sallad som tillbehör, men varför skulle man inte kunna det. Bra tips!

Kommentera

