Om hat och sånt

Näthat-debatten är igång igen. Oh, joy. Man kan bara anta att det är Birros förtjänst. Tack för det!
Jag dammade av ett gammalt inlägg, och har inte så mycket mer att tillägga faktiskt. Mer än kanske att ordet ”hata” ju nu är ungefär lika urvattnat som ”kränkt” och ”chock”. ”Internethat” låter som nåt slags online-kristallnatt, och utan att förringa någons upplevelse av personliga påhopp och taskiga kommentarer kanske vi inte riktigt är på den nivån. Eller?

I verkligheten är ”näthatare” oftast synonymt med nån feglort som anonymt spyr galla (dessutom med en retorisk förmåga och en vokabulär som motsvarar nån som står på gatan och skriker ”hora!” eller ”bögjävel!” efter folk h*n retar sig på, medan h*n klunkar ur en ölburk). När man dessutom urvattnar det än mer genom att helt enkelt låta begreppet omfatta vilken meningsmotståndare som helst, som använder internet för att förmedla en avvikande åsikt eller kritisera ens person, blir det ju ännu mer blekt.

Hat mina vänner (och fiender) är nånting de flesta av oss lyckligtvis väldigt sällan kommer i kontakt med. Varken som förmedlare av det eller offer för det. Så när vi pratar om ”hat” menar vi förmodligen oftast nåt helt annat – dumhet, rädsla, förakt, frustration, brist på empati och liknande saker.

Jag ska villigt erkänna att jag använder ordet ”hata” oerhört lättvindigt själv. Förmodligen just för att jag tycker att det är ett så absurt antagande att man kan mena allvar när man skriver att man HATAR pölsa, vintern, måndagar eller killar med backslick. Det är ju så fånigt så det blir roligt. Lite tonårsdramatiskt liksom. En pubertetstrotsig unge som skriker: Jag haaaaatar er!
Internethat är därmed också ett löjligt begrepp. Ungefär som om man skulle säga faxhat, brevhat, bokhat, smshat, telefonhat, prathat. För att liksom skilja det från hederligt jävla hat-hat, eller?

Men visst, vi kan kalla alla negativa saker för hat och vattna ur alla begrepp så att när nån våldtar och dödar din familj så får du säga att du tycker väldigt, väldigt illa om den personen. Eller känner dig kränkt. Eller att det var ett hån mot dig. Kanske det klassiska svenska ”det känns för jävligt” kan passa?

I sak tycker jag att det är helt ok att man desarmerar vissa extremt värdeladdade ord genom att använda dem i ett sammanhang som får dem att tappa sin hotfullhet. Men jag tycker nog inte att just snacket om ”internethat” är ett sånt försök. Snarare tvärtom. Låt oss kalla dem tomtar istället. Internet-tomtar om det kniper. Eller ”intellektuellt förfördelade åsiktsyttrare”? Kanske ”verbalt inkontinenta tvångsbesudlare”? Möjligen ”tangentbordshuliganer”. Ja, det finns många mer passande begrepp än just ”internethatare” (dessutom är inte det människor som hellre använder skrivmaskin?).

(Funderade på att kategorisera detta inlägg som ”saker som får mig att hata andra människor”, men ångrade mig. Det är förbehållet när jag skriver om folk som låter sin väska ta upp en plats på bussen när det är fullt, så att andra måste stå)

Kommentera

