SGA – a new hope


Ser att nya synthfestivalen Stockholm goes Alternative (som jag bloggade om i somras) har fått upp en ny och snyggare hemsida (kan ha varit hur länge sen som helst, var ett tag sen jag kollade) och en riktigt lång lista på band som ska spela. Många riktigt bra. Det är ju lite jobbigt faktiskt, för festivalen är ju bara ett par dagar efter WGT. Leipzig eller Vallentuna, det är frågan. Eller kan man få allt? Jag fyller ju ändå väldigt mycket år i år…Och det gör för all del WGT med. 20 närmare bestämt. Får avvakta vad de bjuder på för artister innan jag bestämmer mig.

Hur som helst är jag snäll nog att bjuda på en Spotify-playlist för SGA 2011 (med de artister vars skivbolag inser värdet med att finnas representerade där), trots att du förmodligen inte fyller år ett endaste dugg när du läser detta. I genomsnitt klickar max fem personer på mina musiklänkar, men inte ger jag upp för det. En dag kommer min blogg att läsas av massor av stiliga karlar och flickebarn som förstår värdet av kängvänlig bodymusic, elektroniskt trall och robotic erotica (nej, jag vet inte vad det är, men jag är säker på att jag skulle gilla det om det fanns).

Hittade en del band som var nya för mig – som grekiska Virgins O.R Pigeons, svenska D-ToX och italienska XP8. Alexander Bards nya projekt Gravitonas är faktiskt inte så dum synthpop det heller. Strået vassare än BWO tycker jag allt. Sen finns det många av de andra banden/artisterna som jag gillar sen innan förstås. Mergel Kratzer, Assemblage 23, Grendel och Autodafeh till exempel. SGA har ju i princip bara bokat bra grejer. Det är max ett par band/artister som jag är helt ointresserad av. Hur ofta händer det när en festival presenterar sina bokade band? Bara den kvaliteten i sig är imponerande.

Förresten såg jag att jag missat ett band nedan – Undecimber. Men det är väl ett hårdrocksband? Eller ett industrial metal-band, om man ska vara snäll? Eller så har jag missförstått helt,  men än så länge står det inget alls om dem på festivalens hemsida så jag är lite osäker på vad det är för band egentligen. Känns lite malplacé i övrig line-up kan tyckas.

YouTube-videos för tre av de grupper som inte fanns på Spotify längst ned.

Band som är klara hittills (det är mina rätt godtyckliga genrebestämmelser):

Assemblage 23 (amerikansk futurepop)
Autodafeh (svensk EBM)
C-Lekktor (mexikansk aggrotech/hellectro)
Cephalgy (tysk darkwave/EBM)
Clan of Xymox (holländsk goth/darkwave)
D-ToX (svensk aggrotech/hellectro)
De/Vision (tysk synthpop)
Elegant Machinery (svensk synthpop)
Etage Neun (svensk synthpop)
Funker Vogt (tysk EBM)
Gothica (tysk industrial)
Gravitonas (svensk synthpop)
Grendel (holländsk aggrotech/hellectro)
Lights of Euphoria (tysk/dansk electro-industrial)
Lost Area (schweizisk ? futurepop)
Marlow (brittisk electro)
Mergel Kratzer (svensk EBM)
Minerve (tysk synthpop)
Mr Jones Machine (svensk synthpop)
Project Rotten (svensk aggrotech/hellectro)
Psyche (tysk electro)
Solitary Experiments (tysk industrial)
Suicidal Romance (estnisk electro-industrial)
System (svensk robotsynthpop)
Uberbyte (brittisk electro)
Virgins O.R Pigeons (grekisk aggrotech/hellectro)
XP8 (italiensk industrial)

Kommentera

