The way to fuck God

Min senaste favoritlåt heter ”The way to fuck God” med Faderhead. Det är förstås lite pinsamt med så blasfemiska låttitlar, men det är ett kors (oj, no pun intended) som nån måste bära att ha en fäbless för den typen av musik. Varför tycker jag aldrig om låtar som heter ”Fina små fåglar som kvittrar”? Jag vet inte. Men jag blir definitivt mer aggressiv av infantila skitlåtar som heter ”Don’t worry, be happy” och ”U smile” än av  såna som heter ”Kriegserklärung” eller ”Exterminate Annihilinate Destroy”.

Men det är en ren olycklig omständighet att nästan all musik jag tycker svänger inkluderar att artisterna gödslar texterna med fuck, kill, krieg, murder, hate blabla. Jag önskar jättemycket att nån skulle göra riktigt hård hellectro som handlar om kaniner, körsbärsblommor, enhörningar, glitter och mjukglass. Men tyvärr händer det aldrig. Så jag får nöja mig med svängiga bitar om inälvor, självmord, slagfält och the gates to hell tralalala…

Eller förresten. Den svenska EBM-gruppen Spark! (som även sjunger på svenska) har ju faktiskt gjort en låt som heter ”Glassbilen” (nu har den en vagt oroväckande text ändå, men i sak låter det ju väldigt trevligt). De är för övrigt riktigt bra har jag upptäckt. Deras ”Ett lejon i dig” tycker jag är en förträfflig låt. Och snudd på som en dag på Skansen (fast då skulle den förstås heta ”den malätna älgen i dig” eller ”var-är-den-där-jävla-järven-nu-igen i dig”) i jämförelse med mycket annat i genren. Även om just old school-EBM kanske inte i lika stor utsträckning hemfaller åt fuck, hell och suicide. Det är mer punish your machine, let your body learn och förstås lock your target, bait the line, spread the net and catch the man

Har bestämt mig för att skriva lite mer om musik jag lyssnar på, böcker jag läser, filmer jag ser och saker jag gillar. Tills jag orkar styra upp det lite mer organiserat finns det lite tips i högerspalten.

Nu Spark!

2 reaktioner på ”The way to fuck God

Kommentera

