Oförargligheter: Naturens eget heroin

Varför gör man sig lustig över överviktiga människor som köper cola light när de äter burgare och pommes på McD? Tänk hur tjocka de varit om de druckit vanlig cola till också! Tvärtom ska man ge dem stående ovationer för att de tagit ett litet steg i rätt riktning! De borde få extra allt på sin burgare i belöning. Sallad alltså.

(Och när jag skriver ”de” menar jag förstås ”jag”).

Nej, detta har inget alls att göra med att jag ätit min fina GI-müsli och sen fin GI-middag, och sen toppade med en stor bit kladdkaka. Jag tänker att i morgon kommer kladdkakan att vara slut, och då ska jag ta mig an selleristjälkarna och morötterna. Ett steg i taget. Jag betar av allting systematiskt.
Eftersom jag alltid träder in i en djup depression så fort jag tänker på ord som ”diet” så måste det liksom smygas på. Jag måste lura i mig själv att jag verkligen helst vill äta råkost och wokad lax, annars kommer jag att spjärna emot. Man får inte vara dum. Jo, lite. Men inte på ett dumt sätt.

Kan eventuellt också vara så att jag kommer att överväga att inte äta tre deciliter ”nyttig” müsli per portion. Läste nu att en halv deciliter är lagom. Aldrig får man vara riktigt glad. Den kunde väl ha varit äcklig så man inte ville ha mer än nån matsked.

Kan inte Gordon Ramsay komma och skrika lite på mig och örfila upp mig så att jag får nåt slags aversion mot allt som finns i ett kök. Stekpannor, tv-kockar, diskborstar, ister och oxfilé till exempel. Han den svenske ”arge kocken” är ju bara gullig så honom skulle jag bara vilja mata med kalla fläskkotletter.

Varför kan inte jag vara som alla andra och förlora aptiten när jag sjuk? Jag blir bara ännu mer hungrig då. Jag kan fan ha magsjuka och ändå vilja äta. I alla fall rostat bröd. Så orättvist. Ge mig binnikemask. Eller nej förresten, jag skulle förmodligen äta den friterad med pommes frittes och kolasås. Nu blev jag faktiskt lite illamående. Det kanske är det man ska göra? Tänka på oaptitliga saker.

Det enda som är bra är att jag har gått ner lite i vikt den senaste tiden ändå. Utan orsak. Fattar inte hur det har gått till, men det är säkert för att jag ser till att inte ha nåt sexigare än skorpor och knäckebröd att festa loss på hemma och är för lat för att gå och handla nåt snarr. Otur att My Man bakade kladdkaka igår bara. Eller tur. För han gör supersmarrig kladdkaka. Men det var faktiskt lite apelsin i också, och frukt är ju naturens eget godis. Kladdkaka däremot är naturens eget heroin. Naturen är för övrigt naturens eget naturgodis.

Kommentera

