You’re behind the wheel

Sjuk. Tror jag. Vet inte så noga med sånt nu för tiden. Det kräver nåt slags flerstegsanalys där parametrar som jag inte längre obrydd kan svänga mig med måste vägas mot vad begreppen betyder i en vid kontext, i min kontex och i förhållande till den kontrextens kontext. Frisk, sjuk, kass, vara hängig, må lite dåligt, ha ont. Alla de sakerna är nu laddade med alla sorters vånda, och alla sorters självklarhet. Behovet av att kunna sätta etikett på kroppsliga tillstånd ökar i förhållande till ju fler tillstånd som förekommer, och ju längre tid de spänner över. Den förut så pragmatiska inställningen att allt som dök upp också skulle försvinna, och att det därför var ointressant att ägna det nån större uppmärksamhet, gäller inte längre.

Varje provokation från kroppen kan vara början på ett världskrig. Det kan också vara en ren punktmarkering, en påminnelse om att det inte längre finns något som heter fred. Mellan mig och min kropp. Men nu för tiden kapitulerar jag mycket snabbare. Jag muckar inte ens, sätter mig inte upp emot makter jag inte rår över. Jag vet att inte jag bestämmer, och att min vilja växer i skogen.

Så idag – villkorslös kapitulation. Avbokar allt. Lägger mig platt. Varsågod, kör över mig med bulldozern. Det är din dag.

You behind the wheel
And me the passenger
Drive
I’m yours to keep
Do what you want
I’m going cheap

Kommentera

