Black celebration


Ibland säger folk till mig att jag tänker för mycket i termer av svart och vitt. Det är förstås inte sant. Jag tänker i termer av olika nyanser av svart. Så fort man tittar på nåt vitt så ser man att det egentligen inte är riktigt, riktigt vitt. Snö, amfetamin, Bruce Springsteens t-shirt och så kallat ”vita” människor (i bästa fall är de beige, i sämsta är de grisskära). Vitt är nånting som bara väntar på att bli smutsigt och solkigt.

Dessutom tycker jag att värderingen av svart är felaktig. Färgen förknippas med ondska, sorg, död, ilska, tomhet, medvetandeförlust, det okända, synd och liknande. ”Det blev bara svart”, ”svartsynt”, ”svarta tankar”, ”svarta döden”, ”svart hål”, ”svart magi”, ”svarta änkan”, ”svartlistad”, ”svarta veckan” och så vidare i all evighet. Svart är helt enkelt en utmobbad färg (bara den där nedlåtande kommentaren ”men svart är faktiskt inte en färg, det är avsaknad av färg”). Färgernas ”svarta får”.
Jag tycker det är väldigt ogint faktiskt. Svart är en väldigt glädjefull färg. Den sprudlar liksom på insidan. Den säljer sig inte till första bästa. Bjuder inte insmickrande ut sig till vem som helst. Den är lite avvaktande, stolt och bidar sin tid. Konverserar lågmält och kultiverat med färger som grått och vitt, men har inte mycket till övers för den ängsliga beige. Den skriker inte ”se mig, se mig” på gator och torg, som gult eller kräver omedelbar uppmärksamhet, som hysterikan orange. Den pockar inte och lockar, slickar sig om munnen och är hetlevrad som rött. Den är inte präktig och helylle som grönt. Den musar sig inte i hörnet som brunt. Den är inte prålig och glammig som lila. Och den lever inte på sin gulliga infantilitet, som rosa. Jag tänker att svart ser ner på dem alla, utom kanske marinblå, som h*n i vissa ljus känner sig vagt besläktad med.

Hur som helst. Give black a break!

(”Black Celebration” är Depeche Modes femte platta. Den första plattan med dem jag köpte när den släpptes. Fortfarande en favorit.)

Kommentera

