Censur är det nya svart

Jag är som alltid lika förvånad över att det anses vara nån ointressant pseudodebatt när man kommer in på yttrandefrihet och censur. Varför är det så få människor som värdesätter demokrati och yttrandefrihet? Tror man att det är nåt som en gång givits och kommer att vara för evigt? Kan man inte tänka i flera steg och fundera kring konsekvenserna av att ekonomiska intressen och privata företag faktiskt bedriver censur, ibland av mycket oklara anledningar. Man vill inte ”stöta sig” med konsumenterna. I’ve got news for you….det finns konsumenter som stör sig kopiöst på påtvingad censur utifrån godtyckliga regler.

Igen hör jag alla lama svenssontyckare som inte ens orkar sätta sig in i sakfrågan ”jaha, men vad är problemet – jag vill ju inte få barnporr upptryckt i ansiktet. Jag tänker inte titta på porr i min telefon så jag behöver inte bry mig”. Men vad bra, då är ju allt som det ska! För det är ju precis det som det handlar om…

Den amerikanska dubbelmoralen som vi förut skrattat åt verkar nu vara ännu en sak vi okritiskt importerar från ”föregångslandet”. Samtidigt gör vi stor affär av att nån promille av invandrarkvinnorna i vårt land bär heltäckande slöja av religiösa skäl. Det anses vara ett hot mot demokratin, en provokation mot allas frihet. Ett första steg till förtryck och diktatur. Men att högerkristna och nypuritanska amerikanska intressen säger att bröst, sexualupplysning och all nakenhet är skadlig och bör censureras, medan grovt våld inte verkar vara nån som helst issue ens att skildra mycket ingående i vanlig familjeunderhållning, det sväljer vi med hull och hår. Vi är ett av världens mest sekulariserade länder med en känt avspänd inställning till sex och sexualupplysning. Så varför ska vi helt plötsligt frivilligt ta på oss nåt slags bigott censurtvångströja som förmodligen satt lite för trångt redan på 1800-talet? Den viktorianska vågen känns inte så fräsch. Vad är nästa grej, att för sensuellt svarvade stolsben måste kläs in i tyg?

Tydligen är jag väldigt liberal när det gäller vissa saker, eftersom jag har åsikten att allt som är lagligt också är upp till en myndig person att själv bestämma om han/hon vill ta del av. Det är inte Apple eller Google som ska tala om för mig vilka tidningar jag får läsa, vilken konst jag vill ta del av, vilka politiska eller religiösa åsikter som är ok och vilka mail jag ska få läsa. Det är inte Spotify som ska säga till mig att ett skivomslag är för ”naket”. Jag vill inte ha ett samhälle där sexualupplysning jämställs med porr eller naket betyder anstötligt. Vem fan har nånsin tagit skada av att se en naken kropp?
Jag tycker att det är helt ok att Facebook har nåt slags policy för hur nakna bilder man får lägga upp på sitt konto, men allvarligt talat…om nu nån vill lägga upp en bild på sig själv i badbyxor på solsemestern så kan jag inte tycka att det är nåt Facebook ska lägga möda på. Jag kan inte tycka att det är Apples sak att blocka en shoppingapp för bikinis.

Allt som handlar om naket (eller glimtar av hud) och sex är inte varken porr, anstötligt eller skadligt. När Apple leker moralpolis så är det knappast grov porr de stoppar i sin app-store. Det handlar om sexualupplysning, det handlar om badkläder, det handlar om religion, det handlar om politik, det handlar om homosexualitet och det handlar om satir av kända personer.

Dessutom är de oerhört arroganta på ett sätt som oroar mig ännu mer. Ur Apples riktlinjer för appar:

”Om din app avslås har vi en granskningsnämnd som du kan överklaga till. Om du springer till pressen och snackar skit om oss, hjälper det aldrig.”

YouTube, Facebook, Google, Gmail och Apple (appar för iPhone och iPad) bidrar alla till den här utvecklingen. Men som alltid så sväljer folk glatt sånt här och tänker bara på sina statusprylar.
”A men de är ju ett företag, de får ju göra som de vill”. Absolut, men om alla företag vars produkter och tjänster du använder dagligen, till exempel för att söka information och få en bild av verkligheten, censurerar den – kanske utan din vetskap – så är det väl ändå DIN uppgift att reagera?
När du köper eller använder deras produkt så säger du ”Det här är ok. Jag accepterar det här. Det låter rimligt”. För så enkelt är det faktiskt. Det finns bara ett sätt att visa att det inte är nåt man stödjer, med sin konsumentmakt. Sen om man vill göra det genom att inte köpa, använda produkten alls eller genom att sluta sig samman med andra konsumenter och utöva påtryckningar, det är upp till en själv.

Jag tycker inte att det här är rimligt.

Exempel ur SvD:s artikel om ”Digital sexualmoral
– YouTube raderade Nationella Hivrådets kampanjfilm
– Apple tvingade serieskaparen Mats Jonsson att sätta post-it-lappar över de tecknade sexscenerna i app-versionen av hans seriealbum Hey Princess
– G-mail sorterar mail från RFSU som spam
– På Spotify är omslaget till målningen på Kayne Wests platta My Beautiful Dark Twisted Fantasy pixlat (se bilden ovan)

Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén säger i SvD:

– När vi började datorisera landet på 1970-talet diskuterades det vad som händer om stora tekniska aktörer börjar tala om vad vi får lagra. Det är som om vi glömt det, och nu sitter vi där i sitsen att globala teknikföretag dikterar vilken information som når medborgarna. Det är ett skräckscenario, säger hon.

Det här verkar vara en allmän trend i samhället, att stora företag och privata aktörer får sätta agendan för yttrandefrihet och agera poliser. Som nyligen när bland andra PayPal, Visa-Mastercard, Amazon och Apple stoppade Wikileaks från sina tjänster.

Speciellt Apple är svårt att kritisera eftersom de länge har setts som den ”goda” konkurrenten till det onda multinationella imperiet Microsoft. Men nu kan alla Mac-kramare plocka ner glorian. De är precis lika lite cred moraliskt att vara Apple-anhängare. Just nu kanske mindre cred än nånsin. Eller det beror ju på krets av människor förstås. Jag är oerhört trött på det okritiska iPad-flåsandet i mediekretsar, men det verkar som om det är medelklassens nya orgasmatron. Om vi säger ”läsplatta” hur sexigt är det då på en skala? Jag är inte emot iPad som sådan, jag är emot den nästan Messias-liknande hypen av en produkt som helt uppenbart varken i utformning, funktion eller pris kommer att betyda en revolution för den stora massan.

Det finns ju fler oroande tendenser i samhället kring censur eller helt enkelt att vara rädd att stöta sig med makten. Nu kanske inte SVT:s pinsamt underdåniga och journalistiska magplask ”Året med kungafamiljen” är ett riktigt lika oroväckande tecken som Ungerns nya censurlagar, men är det inte uppenbart att Sverige knappast är ett land där medierna på ett självständigt sätt granskar makten utan rädsla för repressalier? I Ungern finns det nu en statlig myndighet som förhandsgranskar och censurerar alla medier. Helt godtyckligt och med maktmedel som dryga böter för de som bryter mot påbuden. Och varför är det så få som skrivit om Ungerns syn på yttrandefrihet? Bara en sån sak som att när det i ett program i den statliga ungerska radion utlystes en tyst minut över den nya lagen så fick programledaren och redaktören omedelbart kicken. I min bok luktar det diktatur.
Men det är ju i Ungern, ett obetydligt och isolerat land i Europa som vi inte har så mycket samröre med. Eller just det, de är nya ordförandelandet i EU!

Man får det samhälle man förtjänar. Tyvärr får vi andra också det samhälle majoriteten väljer.

Förmågan att tänka själv, och tänka kritiskt, verkar vara en genom snabbevolution utgående feature i den mänskliga hjärnan. Vem vet, den store programmeraren bakom produkten mänskligheten kanske bara helt enkelt har valt att censurera den appen?

Kommentera

