Dagens tomte: Stefan Hanna


När jag sitter här mätt och trind och tänker på Centerpolitikern Stefan Hannas politiska utspel om att tjocka bör betala mer i skatt och att bidragsfuskare bör bära hyenadräkter funderar jag lite grann på om demokrati är en så bra idé after all. Alltså, hur gör vi med tjocka bidragsfuskare? Eller på Stefan Hanna-svenska: ”Hur gar vi med tjocka bidragsfuskare [fragetecken]”.

Jag vet, kan vi inte bara sätta dem i läger, iklädda hyenakostymer i XXL? Eller ska de kanske få sina huvud rakade, bära randiga pyajamasar och ha gula stjärnor på brösten?  Oj, det här börjar låta som en pitch för ett nytt tv-program hos Mastiff! Eller kanske nåt lite nazianstruket.

I vanliga fall brukar jag i alla fall bemöda mig om att förklara varför jag tycker att en person förtjänar en dagens tomte-utmärkelse, men eftersom jag uppfattar Stefan Hanna som en person som så att säga ”talar för sig själv” så känner jag inte ens att det är mödan värt att såga hans resonemang eller argument. Det är bara att läsa ett par poster i hans blogg så inser man att allt inte står riktigt rätt till i tankemaskineriet.

Att diskutera ohälsan i västvärlden eller ta upp osund matkultur kontra priset på bra respektive mindre bra mat hade varit en vettig ingångsvinkel. Eller om man nu verkligen vill utgå från nåt slags långtgående resonemang kring ansvar för den egna hälsan kontra samhällskostnader, i alla fall försöka problematisera vad som blir konsekvensen om man pekar ut vissa specifika saker som ”självförvållade hälsotillstånd” (och undviker andra). Att istället helt oreflekterat kasta ur sig att man ska betala mer i skatt på grund av vad man väger är ju bara så korkat att klockorna stannar.

Jag orkar inte ens vara seriös kring detta eftersom det är så dumt. På så många plan.
Istället för att fördjupa mig i dumheten sänder jag istället lite bloglovin’ till den fantastiske Edward Blom som med lagom dos självironi och humor gör slarvsylta av Hannas utspel i sin blogg.

En reaktion på ”Dagens tomte: Stefan Hanna

Kommentera

