And on the second day…

Julaftonen avlöpte helt utan missöden. Om man inte räknar ofoget att Aladdin anser att ”jordgubbscreme” är en bra smak i julchokladask. Vad är det för fel på ägglikör? Däremot finns paria-chokladen ”körsbär i likör” kvar, tydligen efter en omröstning på nätet om vilken sort som skulle försvinna. Demokrati är överskattat. Jag känner ingen som gillar den, det måste ha varit nån PRO-avdelning som stödröstade på den.

På tal om det. ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton” blir liksom Monty Pythons ”Life of Brian” bara bättre och bättre för varje gång man ser den. Och känns som en dagsaktuell kommentar fast den är gjord 1975. Detta år fastnade jag mycket för att Karl-Bertil feriejobbar på Posten (bara en sån nostalgisk sak) på ”fragila avdelningen”. Jag tycker att det låter som en sluten avdelning på psyket, eller som en avdelning för människor som anses kunna jobba heltid trots att de är kopplade till respirator. Jag ska fråga när jag kommer tillbaks till jobbet efter nyår om det finns nån fragil avdelning som jag kan bli flyttad till. Jag är ju ändå hyfsat kapabel fortfarande. Jag kanske kan bli chef över andra fragila människor?

På tal om det. Vem sa ”Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar”?
1. Anders Borg
X. Karl-Bertil Jonsson
2. Pol Pot

På tal om det. Jag tycker det är lite tyst från Anders Borg just nu, borde han inte vara ute och säga ”folket ska arbeta, inte dricka glögg” eller nåt annat viktigt? Hur skulle världen se ut om alla bara gick hem och firade jul och sket i samhällsekonomin. Jag hoppas verkligen att alla julbordsstinna medborgare gör sin plikt och ger sig ut i mellandagsrean och spenderar duktigt med pengar i alla fall. December är ju inte slut än, och vi kan ju inte ge muslimska fundamentalister rätt att diktera villkoren för konsumtionssamhällets vara eller icke-vara.

På tal om det. Tidigare i veckan kunde man läsa att svenskarna aldrig skänkt mer pengar till välgörande ändamål än nu. Jag kommenterar inte det vidare, men jag tycker inte att skänka en slant till välgörenhet kan ersätta ett fungerande socialt trygghetssystem i samhället. Men jag vet många som tycker att det är ett alldeles utmärkt sätt att ”ge till de fattiga”. Men det är väl mest de som tycker att USA är ett föregångsland när det gäller socialförsäkringssystem. Jag höll på att garva ihjäl mig åt nåt av Hollywoodfruar-programmen när en av de mest godhjärtade rensade ur sin garderob på kläder, skor och väskor som hon skänkte till motsvarande Frälsningsarmén. Hon frågade särskilt om det verkligen skulle gå till behövande. Jajjemen, intygade de. För högklackade designerskor och festglitterklänningar i size zero är nog precis vad en uteliggare eller en fattig familj behöver. Hur jävla världsfrånvänd får man vara? Det är ju Carola i Haiti-varning på det.

På tal om det. Var du snäll i år? Fick du några klappar? Det fick jag. Konstigt nog. Med all tänkbar logik och samhällsekonomisk slutsats borde jag verkligen inte få några presenter. Jag har ju varit mer tärande än närande, och borde alltså ha suttit ute i nån park och gnagt på nån julkärve som snälla människor satt ut…inte sitta inne i värmen och ha det gott, ha julmat i kylskåpet och gran och allting. Hur ska folk lära sig att inte dra på sig slumpmässiga kroniska sjukdomar som sätter ned arbetsförmågan om de har det så bra, då kan denna olat sprida sig i samhället och vips är vi alla så fattiga att ingen av oss har råd med en iPad eller en fjällsemester. Nej, okynnessjukligheter ska stoppas. Jag skyller på min karl. Han verkar anse att man ska vara snäll mot andra människor oavsett, så han har stått för fiolerna och förärade mig med flera saker från min önskelista.
Dock ej Svenska MAD:s jubileumsnummer. Det är tydligen slut överallt. Det är det jag alltid sagt, humor är en bristvara i samhället.

På tal om det. Att folk tjoar hela tiden om att julen är ”barnens högtid” är ju verkligen ett skämt. Om det hade varit barnens högtid hade man fått öppna alla julklappar direkt när man vaknade på morgonen, det hade serverats Mc Donken-käk och glass på julbordet och ”Kalle och hans vänner” hade bytts mot nån tecknad rulle som i alla fall hade premiär de senaste femton åren (lustigt att den film som presenterades som ”ny” var ”Cars”, från 2006) och som man kanske får se mer än 5 minuter av. Jag tror dessutom att få barn är så där riktigt sugna på att kuska land och rike runt i fullpackad bil på vintervägar för att besöka hela släkten. En gång i tiden var jag ett barn, och jag vill minnas att jag pretty much sket i alla jultraditioner som de vuxna envisades med – utom julklapparna. Och kanske att klä granen. Och att det fanns massor av godis i skålar överallt. Resten – inte särskilt intressant. Långkål, släktingar, tv-program och om julgardinerna var strukna, porslinstomtarna var framme och onkel Festers specialssill var inlagd kunde jag inte bry mig mindre om. Tänk om alla vuxna kunde tänka lite på det perspektivet när de snackar om ”barnens högtid”.

På tal om det. Att det är ”barnens högtid” gör också att en del människor anser sig nödgade att deklarera i offentliga forum att de minsann firar en helt alkoholfri jul ”för barnens skull”. Seriöst?! Så bajsnödigt.

För det första, om man hanterar alkohol så att man finner det bäst att avstå för att inte traumatisera sina barn tycker jag nog att man bör fundera över både hur man dricker andra dagar på året och hur man beter sig mot folk överlag när man dricker.

För det andra, vem är målgruppen för de som skriver detta i sociala medier? Alkoholiserade bekanta? Den som delar ut ”Präktigaste medelklassföräldern award 2010”? Man själv när man senare sitter där sugen och inget hellre vill än att gå ner i källaren och klunka kall starkvinsglögg när svärmor gör en galen? I don’t get it. Vem pratar ni med? Världssamvetet? Det statliga alkoholmonopolet? Ert överjag?

För det tredje, det finns faktiskt en möjlighet att dricka en julesnaps, en julöl till maten och en skvätt glögg utan att ens barn far ett dugg illa av det. Det finns ju ändå en ganska stor spännvidd mellan alkoholfritt och att supa sig plakat, spöa sin fru och skrämma sina barn. Eller? Nej ok, det finns alkoholister och därför ska jag inte dricka öl till maten. På julafton. Hej logik!

För det fjärde, på vilket sätt ger man sina barn en sund och avspänd inställning till alkohol om man inte kan dricka nånting när de är med i nåt slags religiös övertygelse om att de kommer att fara illa av att se en vuxen dricka nåt alkoholhaltigt? På alla fester, högtider och kalas jag minns från barndomen förekom det så vitt jag kan minnas alkohol (och nej, mina föräldrar eller deras bekanta var inte alkoholister). Det var helt naturligt att de vuxna drack öl eller vin till maten, eller drinkar senare på kvällen (eller grogg som det heter på ren svenska). Det hände att nåns pappa blev lite på pickalurven, men det var inget läskigt med det. Mer konstigt, och nåt vi barn fnissade åt. För mig var det samma sak att vuxna drack kaffe när jag drack saft som att de drack alkohol när jag drack läskeblask, eller att vi fick grillkorv när de åt entrecote. Vuxensaker. Barnsaker. Olika grejer.

För det femte, för att det finns människor som missbrukar alkohol (eller andra saker) betyder det väl inte att alla ska avstå från alkohol i nåt slags helt vrickad solidaritet med dem (som troligen kommer att supa precis som vanligt, oavsett vad du dricker eller inte i ditt hem). Om du vill göra nåt för barn som far illa i alkoholisthem så är det väl fan inte särskilt hjälpsamt att du sitter hemma i din medelklassidyll och strålar av präktighet över att du avstår från glöggen just denna dag? Jag kan utan problem avstå alkohol både på julafton och på andra dagar på året, men det beslutet fattar jag i så fall själv, utan vägledning av nån annans trötta Facebook-status.

Ja, jag förstår att andra har andra upplevelser av alkohol från barndomen, eller som vuxen. Men inse att ordet ”missbruk” betyder just det att man brukar nåt på ett felaktigt och skadligt sätt. Om man vill ge unga ett sunt förhållningssätt till alkohol (eller va fan annat som helst) är att sakligt förklara för- och nackdelar och helst föregå med hyfsat gott exempel kring avspänd och måttlig alkoholkonsumtion troligen den bästa dealen. Bara ett tips.

På tal om det…
Nej förresten.

En reaktion på ”And on the second day…

  1. Kalle skriver:

    jag håller med. Jordgubbscreme??!?
    Jag vill ha tillbaka fransk nougat. Annars bojkottar jag Aladdin. Och köper typ…Paradis…Ha! gotcha Marabouuuuu.

Kommentera

