Dopparedagen

Det blev tydligen julafton ändå. Utan minsta lilla rimstuga och uppesittarkväll med Bingolotto. Fast nån hittade en potentiell bomb på Kungsträdgårdens t-banestation. Fast folk sitter fast på nån järnvägsstation i käftarna på SJ. Fast det inte blir några rullrån hos mamma i år. Fast jag inte orkade julstäda bakom elementen.

Istället Tim Burtons ”The Nightmare before Christmas” på DVD, köperisgrynsgröt och köpevörtbröd med köpeskinka och köpesenap. Granjäveln är klädd med förra årets silverglitterpynt. Klapparna är klappade och klara (de flesta köptes på nätet och levererades hem i brevlådan). Julmaten är handlad (det mesta på nätet, också hemlevererat till dörren). Julen lär bli vitare är nånsin. För vår del. För våra alkis-grannar tror jag det är en annan visa. Vilken visa det är kan jag inte riktigt uttyda genom taket, men de har helt klart uppesittarkväll på sitt vanliga vis.

Snön ligger vit på taken. Och bilarna. Och gatan. Och trottoarerna. Och alla som sover på parkbänkar.
Endast sönderstressade julfirare är vakna. Och så jag då.

God jul till tomtar och troll, och alla er andra. Må ni får vad ni förtjänar i julklapp!

6 reaktioner på ”Dopparedagen

  1. Jag önskar dig också den jul du förtjänar – en fylld av kärlek, energi och glädje. Ja, jag vet, jag vet… men du förtjänar en sån jul lik förbannat. Och man får väl önska?

    Kärleken tror jag du prickar in i alla fall. Och en dos cyberkärlek kommer här också. God Jul vännen…!

Kommentera

