Blitzkrieg

Och jag började fundera på varför jag alltid måste svara på en liten och elegant gliring med att dra fram bazookan och göra mitt bästa för att retoriskt fullständigt förinta motparten och samtliga hans släktingar, vänner, bekanta och bekantas ingifta onklar.

Skriver Jonas Thente. Och jag kunde inte känna igen mig mer. Ja, förutom att han förstås skriver om sitt offentliga värv som tyckare och kulturdebattör. I mitt fall är de bakomliggande orsakerna till mitt envisa upplockande av upplevt kastade handskar betydligt mindre intressant för omgivningen, och de arenor där jag leker Monty Pythons Black Knight (”Come on, you pansy! Victory is mine!”) är betydligt mer likt inhägnade hagar.
Men jag börjar ändå fundera på varför jag ler brett (och lite skamset) när jag läser just det där, och börjar fundera på varför jag alltid måste starta ett blitzkrieg när jag vill markera min avvikande åsikt eller ge svar på tal. Jag bara fläskar på med infanteri, flyg och panzer direkt. Varför ligga på latsidan liksom?

Om nån åsikt misshagar mig plockar jag inte bara upp bazookan, jag sätter mig i stridsvagnen och kör rakt fram utan pardon. Och backar gärna tillbaks en extra gång. The cat has to be flat on the mat, helt enkelt. Mitt enda försvar är att jag verkligen alltid tror att jag har rätt, och verkligen alltid känner ett behov av att bevisa varför jag har det. Det låter sjukt osympatiskt, men jag gör det för att jag är godhjärtad. Jag vill ju inte att andra ska gå runt och ha fel! (Ja, jag skämtar nu. Eller kanske inte. Eller kanske ändå. Jag är lite lurig sådär).

Okej, det händer kanske ibland att jag har fel, och att jag drabbas av eftertankens kranka blekhet. Eller att jag inte anser att jag har fel, men ändå drabbas av eftertankens kranka blekhet. Behöver man alltid driva saker så jävla långt? Kan man inte låta nåt passera ibland, bara låtsas som man inte ser eller tänka tyst inuti sitt eget huvud ”men så där är det ju inte” eller ”jag håller verkligen inte med”? Eller avmätt säga ”jag hör vad du säger” eller ”tack för din åsikt” och knipa ihop munnen lite för att hindra nån liten åsikt, nåt litet mothugg, nån liten fundering komma ut? Det kan man säkert. Det ligger bara inte för mig. Om saker är fel så är de ju det, och så kan vi ju inte ha det. Jag har väldigt svårt för att bara svälja sånt. Väldigt svårt. Men jag övar på det.

Jag övar på att inte VILJA säga nånting. Men sen helt plötsligt har jag gjort det ändå. Eller kanske mer skrivit det, om jag ska vara ärlig. Jag föredrar det. Lite mer som långdistansrobotar.
En del brukar önska sig ett alkolås på sin mobil för att de skickar ogenomtänkta fylle-sms. Jag skulle vilja ha ett slags ”karantän” för alla mail, inlägg, sms eller texter jag författar under inflytande av åsiktsfullkomligt rus och affekterad upphetsning. Ett slags ”kom tillbaks i morgon så kan vi se om du tycker likadant då”-filter.  Det gör jag förmodligen, men jag kanske skulle nyansera mig lite mer. Tänka efter, före. Så jag slipper eftertankens kranka blekhet. Den där kallsvettiga ”men var det där verkligen så genomtänkt”-ångesten. Det kan jag säga till mig själv direkt, inför alla kommande åsiktskrig och verbala gyttjebrottningsmatcher – ”Nej, det är inte genomtänkt!”.

Men genomtänkt är för mesar. Hur skulle jag kunna uppskatta tålmodigheten hos människor som låter mig hållas om det inte fanns andra som mäktar upp med hela Röda armén när jag tror jag skall promenera in och bara dominera. Hur enformigt skulle inte mitt liv vara om det inte ständigt fanns nån liten krigshärd att underhålla. Nåt heligt krig som måste utkämpas, om det så rör vilken som är årets bästa platta 2010 eller varför ”Matrix Reloaded” visst är en bra film (eller inte så dålig som alla säger i alla fall).

Hela det här inlägget hade bara ett enda syfte, att få lägga upp Deathstars ”Blitzkrieg”-video. Och om nån vill bitcha med mig om att Deathstars är ett emofjortisband som rippat allt från Rammstein, so just bring it on. Min stridsvagn står redo. Just for you!

Kommentera

