Tack tomten!

Jag har bestämt mig för att handla en julklapp till mig själv. Nåt jag verkligen vill ha och som kommer att göra mig glad. Så igår fick jag tummen ur och beställde dem på nätet, mina nya kängor. Jag har önskat mig dem sen i mars när jag såg dem första gången, men jag har inte hittat nånstans man kan köpa dem i butik här i Sverige. Jag har kollat med jämna mellanrum både i butik och svenska nätshoppar. När jag var inne i Dr Martens-butiken vid Hötorget och undrade om de skulle få in fler, dvs  i andra storlekar än typ 37 och 41, så sa de nej. Jag undrade om de kunde beställa in dem om man säkert vet att man ska ha dem, men nej det gick inte heller.

Likadant är det oftast för maken när han ska handla Martens. Han har en storlek större på fötterna än största standardstorleken för karlar. Det betyder att de oftast inte har hans storlek inne även om han ska köpa ett par i standardmodell (typ 1460), och de beställer inte in den storleken heller. Även om man ber om det. Nej, det gick helt enkelt inte.

Jag fattar faktiskt inte grejen. Om man driver en butik där man bara har ett märke på skor och så inte ens kan hjälpa kunderna att få tag på de modeller och storlekar som finns i märkets aktuella utbud så är ju nåt lite fel. Ska det vara helt chansartat? Om du råkar ha 37 i skostorlek och gilla mönstrade kängor så kan du handla ett par ur en ny kollektion i butik, annars inte. Varför tar man inte ens in ETT par av en normal storlek? Vad är meningen? Hur tänker man?

De här kängorna jag köpt nu släpptes alltså i början på året och var då en helt ny modell. I butiken hade de så vitt jag vet bara en stash, och när jag frågade varför de inte tog in fler sa de ”De sålde inte så bra”. Ok, de hade tagit in TVÅ par i udda storlekar (skulle tippa att de sålt bättre om de var i de storlekar som de flesta tjejer har 38,39,40) och det är ändå en modell som är lite speciell…och kängor kostar ändå en slant…så go figure varför de inte sålde…Logiken blir väldigt bakvänd. Vi tar inte in det som skulle kunna sälja, och så baserar vi beslutet på att inte ta in fler på att de inte säljer. Jag är inte direkt nåt affärssnille, men är inte det ett cirkelresonemang?

Jag är så sur på Martens inställning. Både butiken här i Stockholm och själva kedjan. Jag vet faktiskt inte i vilket led det är som det fallerar. Med tanke på att kängorna inte funnits nån annan stans heller (annat än i udda storlekar) kan det ju vara Martens UK som är dumma i huvudet. Men som kund skiter jag i vilket. Jag tycker att det är dålig service och kass affärsstrategi!

Nu har jag i alla fall beställt ett par från USA, via nätet,  eftersom det verkar vara bästa dealen (om jag slipper tullavgiften), men det är tre veckors leveranstid. Och jag hade ju velat prova dem först, men då är det väl så här man får göra…

Jag tänker på flera saker här. Om man driver en butik, vill man inte ha kunder? Om jag lika gärna kan handla billigare på nätet och dessutom få de varor jag vill ha, i den storlek jag vill ha, varför ska jag ens gå in i deras butik? Miljömässigt och ekonomiskt kan man också fråga om det är sunt att jag ska skicka efter ett par kängor från USA som jag lika gärna kunde ha köpt i en butik i stan där jag bor?

Skitsamma, nu kommer de att bli mina i alla fall. Ett par Dr Martens Kiele Blossom. Happy, happy!

11 reaktioner på ”Tack tomten!

  1. NB skriver:

    Döfula…
    Ett par Martens ska vara slitna så att stålhättan tittar fram.
    Sen så ska ett par ÄKTA Martens också ha intorkade röda fläckar på sömmen.

    • evilbunny skriver:

      Du är så konservativ. Du menar rödvinsfläckar, eller hur? Inte fläckar efter att du kräkts ketchup? Det är inte synth att kräkas. Det är mer hårdrock!

  2. Åhh – DOM är du värd! Är djupt imponerad över att du förvägrat dig dem så länge… ;-) Very you!

    Och vad gäller Martens affärsstrategier – de har inte en tysk huvudman eller så? ;-P

    • evilbunny skriver:

      Precis det jag ville höra! Jag har ändå väntat rätt länge innan jag slog till, så det är inte ens ett impulsköp. Sen kanske de inte får komma ut och leka förrän till våren (ingen smuts på körsbärsblommorna!)

      Jag tror att Dr Märtens sålde patentet på skorna till ett brittiskt företag, så Martens huvudkontor är i UK nu för tiden (men skorna tillverkas troligen i Kina), men den ovilliga inställningen till service känns nästan…svensk. ;-)

Kommentera

