Byta bokmärken – igen

Jag börjar bli lite teknik- och nymodighetsfientlig. Förut hånskrattade jag åt människor som inte skaffat Spotify, inte hade gmail och inte ville ha konto på Facebook. Nu hånskrattar människor åt mig för att jag inte tycker att jag behöver nån iPhone, inte twittrar och inte tigger invites till olika beta-tjänster som jag ändå inte använder sen. Jag försöker låtsas som om jag är en early adopter när det gäller nya tjänster på nätet, men om jag ska vara helt ärlig var det länge sen jag kände mig särskilt sugen på nåt jag hörde talas om. ”Orka!” tänker jag. Samtidigt som jag förstås inte vill missa nåt. Tänk om jag MISSAR NÅT! Som att det tog flera år innan jag fattade varför man skulle se tråkiga klipp på YouTube. Jag visste inte vem det var som kastade och hade ingen aning om att jag skulle lämna Britney ifred. Dansande hamstrar och tjocka ninjor lockade mig inte. Men nu kan jag ju inte få nog av söta kaniner, mobilkamerafilmade konserter med burkigt ljud, gamla 80-talshits, dödsmetalltroll och videobloggande fjortisar.

Senast jag blev lockad av att ansluta mig till nån tjänst var när jag hittade Web 2.0 Suicide Machine som har följande slogan: ”Click here to sign out forever”. Nu är det inte riktigt så levnadstrött och depressivt som det låter, utan snarare ett sätt att få lite hjälp med att avsluta sitt beroende av social medier.

Tired of your Social Network?
Liberate your newbie friends with a Web2.0 suicide! This machine lets you delete all your energy sucking social-networking profiles, kill your fake virtual friends, and completely do away with your Web2.0 alterego. The machine is just a metaphor for the website which moddr_ is hosting; the belly of the beast where the web2.0 suicide scripts are maintained. Our service currently runs with Facebook, Myspace, Twitter and LinkedIn! Commit NOW!

Nåja, eftersom jag vägrade MySpace (det är för jävla fult och jag har inga Idol-drömmar), inte twittrar (det är ju som att gå förbi ett samtal på gatan och snappa upp en mening. Totalt utan sammanhang och relevans. Dessutom tycker jag att det är höjden av lathet att facebooka sina tweets. Det är som om man är SVT på sommarhalvåret – repris på repriser), inte tycker att jag har karriär nog för att ha nåt behov av LinkedIn så kanske jag ändå inte behöver ”a machine” för att begå web 2.0-självmord. Jag kanske klarar det själv på under fem minuter.

Men utifall att nån vill ha länken till tjänsten så har jag lagt till en ny widget långt ned i högerspalten. En väldigt fiffig Yahoo-tjänst som heter Delicious. Oerhört modernt tänkt – man kan dela sina bokmärken med andra på INTERNET. Online alltså. Bokmärksbyte 2.0. Du får min feta ängel med glitter på och jag får din jultomte. Så kan man tagga och kategorisera sina bokmärken, och nå dem överallt. Bara man har INTERNET.
Jaja, okej…det kanske inte var nån sån där riktig kioskvältare, men nog faktiskt nåt jag kommer att använda. Jag orkar ju givetvis inte alltid blogga eller fejsbukka om alla intressanta sidor, bloggar, artiklar, bilder, klipp och annat jag snubblar över, och sen glöms det liksom bara bort. Utan att andra får ta del av dessa spännande saker. Så det är en bra grej att bara kunna dela länkar utan att skriva nån lång harang om varför folk bör kolla in ditt eller datt (även om jag säkerligen inte kommer att sluta med det). Om ni vill veta vad jag läser för snusk och fluktar på för åsiktsonani på nätet så är det alltså där ni kan dela dessa upplevelser med mig.

Fru J har som alltid föregått med gott exempel och haft denna feature på sin blogg en evighet. Hon har dessutom iPhone. Och twittrar garanterat. En early adopter. Jag är en sån som adopterar lite senare. Eventuellt.

Kommentera

