667?

Häromdagen denna rubrik. Igår avgick hon. Jahapp, så fick alla Mona-dissare sin vilja igenom. Personligen har jag inget emot Mona, och anser inte att sossarnas kollaps har så mycket med henne som partiledare att göra. Jag tror snarare att det hela orsakas av partiets oförmåga att profilera och orientera sig i ett nytt politiskt klimat. Men det är möjligt att de för att lyckas med det måste visa att de har lite nya idéer och nya profiler att backa upp denna förnyelse med. Ett nytt fejs i toppen kanske är nödvändigt för att ens överväga att ta till sig partiets budskap?
Jag tror dock att det kanske borde ha coachats fram nån ny stjärna under en lite längre period så att det inte blir totalt kaos och hela havet stormar nu på en gång. Just nu känns ju sossarna helt lost. Verkligen inte som ett parti man vill satsa en röst på, oavsett budskap. Jag hade sett framför mig nåt slags sansad uppryckning och genomtänkt strategi. Nu känns det ju som franska revolutionen inom partiet. Heads will roll.

Jag tycker att det är lite synd att Mona får gå, men samtidigt måste en partiledare stå stark både inåt och utåt, och framför allt ha förtroende. Det är helt uppenbart att hon inte har idag. Så det är ett faktum man kanske inte ens behöver analysera. Det man är nyfiken på nu är förstås vem som ska axla den fallna manteln och leda partiet genom deras tuffaste kris nånsin. Jag kan inte se nån enda självklar efterträdare. Jag ser faktiskt inte ens nån icke-självklar efterträdare. När folk börjar snacka om Tomas Bodström börjar jag ulka. Det finns nog ingen nu levande sosseprofil som jag tycker sämre om. Han är en så oerhört arrogant, okunnig och farlig politiker. Jag förstår inte varför han är poppis? Den där svärmorsdröm-looken han levt så länge på verkar ju dessutom börja falna…

När det gäller Mona Sahlin skulle jag ärligt vilja veta varför hon är så illa sedd inom partiet. Att folk med andra politiska åsikter hatar henne och kommer med en massa dissar tycker jag inte är så värst intressant. Däremot skulle jag gärna få lite input kring varför hon haft så många emot sig även inom socialdemokratin. Är det Toblerone-köret som etsat sig fast? Är det att hon är kvinna? Är det att hon inte är tillräckligt slipad som politiker? Är det att hon inte profilerat sig tillräckligt hårt mot oppositionen? Eller är det samarbetet med Vänsterpartiet och Mp som väckte ont blod?

De som inte har nån seriös input behöver inte kommentera, men om nån faktiskt har nån teori skulle jag vilja höra.

5 reaktioner på ”667?

  1. Jag är inte så kunnig som jag skulle önska, därför att intresse och engagemang har saknats.. men jag kan iaf ha en liten åsikt om varför jag tror o tycker att Mona är så impopulär..

    Hon får med jämna mellanrum en massa negativ uppmärksamhet för konstiga saker hon gjort.. visst visst, glömma o förlåta! Men jag tror inte folk orkar med tabbe efter tabbe. Tobleronegrejen är en sak som fick folk att rynka på näsan och den sitter nog kvar (även om det fler politiker som inte har rent mjöl i påsen). Men hon gör så många konstiga uttalanden, så jag orkar inte ens lyssna på budskapet längre. Dessutom har hon utstrålning som en sprucken, beige linolium-matta från 70talet, hon är näpsig och verkar inte speciellt trevlig. och visst tror jag vänstersvängen ställer till det med, för vissa!

    Jag tror säkert det finns andra som har fler och bättre åsikter än vad jag har, men det här kom ifrån en halvengagerad medelsvensson ;)

    • evilbunny skriver:

      Man behöver ju inte vara så politiskt engagerad för att fundera kring varför man inte får sympati för en politiker. Intressant läsning. Jag uppfattar henne inte alls så där, därför är det givande att veta hur andra ser på henne. För jag tycker att hon är som politiker är mest och stör mig mer på andra. Men det är helt tydligt att hon är en sån som folk stör sig skitmycket på. Nåja, nu är hon ute ut bilden så vi får väl se om sossarna hittar den ledare de söker.

      • ja helt klart är ju att man uppfattar folk olika, så jag väntar med spänning på fler svar på inlägget! Jag skulle nog kunna ha disspinnen framme och vifta över många politiker, men då är vi inne på sarkasmer och hårda ord.. och det är ju inte så ”moget” ;)

  2. Kalle skriver:

    Nu har jag spenderat mer än 3 h med att läsa din blogg och jag måste säga att jag uppskattar den minst lika mycket som att läsa Strage. Du är väldigt duktig på att skriva och dina liknelser är målande och träffande. Tackar!

Kommentera

