Trolltyg i black metal-skogen

Min nyhetsnäsa är ju av pomperipossa-karaktär. Ändå finns det betydligt mer framträdande näsdon blev jag nyss uppmärksammad på. Just när jag fördjupat mig i ämnet ”svårigheten med att ta stygg musik på allvar”, insåg jag att det inte bara är högaktuellt i min lilla värld.  Min djävulsdyrkande (det jag syftar på här är förstås att han har en viss förkärlek för mig, the dark force of Solna) man uppmärksammade mig på följande lysande klipp där norska black metal-trollet Mortiis talar ut om saker som känns lite kymigt när man jobbar på sin onda image.

(Är det inte rätt roligt att snubben heter Haavard Ellefsen? Det låter ju väldigt mysnorsk och härligt faktiskt. Jag tror att det är därför black metal är så stort i Norge. De måste liksom ta sig ur mysträsket och revoltera mot lusekoftor och sjampagnebrus).

Och my man hittade klippet i en blogg han följer och rekommenderar – Hatpastorn. De häcklar dålig black metal (för att citera tipsaren ”Med andra ord all sorts black metal enligt dig”). Men till och med nån som inte kan höra skillnad på bra och dålig black metal kan säkert uppskatta deras ”Ansiktsburk”-videos ”Black metal Turk Hits 1” och ”Black metal Turk Hits 2”.
Det här var faktiskt mycket hjälpsamt för min del. Jag har ju alltid klagat lite på min bisittares musiksmak genom det kärringaktiga argumentet ”man höööör ju inte vad de sjunger”. Jag föredrar hellectro, där här man tydligt hör att de sjunger ”death, murder, kill…tralalala…” och ”love breeds suicide…woooahhha….yeah, yeah” Men med undertexter till black metal-låtarna hör ju jag också tydligt texten. ”Jag sitter i Oslo och insuper brunost, öl och barn” och ”Bleppe, bleppe blåbärsfjäll” till exempel. Jag kan inte fatta att jag inte hört det förut…

En reaktion på ”Trolltyg i black metal-skogen

Kommentera

