Dekapiterat brudpar


En sista lilla rest från bridezillandet. Idag kom bröllopsfotografierna med posten. Inget fel på själva fotona eller fotografens jobb, tvärtom, men jag kan inte säga att jag är så nöjd. Eller jag är nöjd med alla bilder jag inte är med på. Nu är det ju lite av en brist att helst inte vilja synas på sina egna bröllopsbilder. Det blir liksom så uppenbart att det är tomt bredvid brudgummen när man redigerat bort sig själv. Det var förvisso helt väntat att jag skulle känna så. Jag hatar att se mig själv på foton. Jag blir lika förbannad varje gång faktiskt. Jag har svårt att identifiera mig med den där personen. ”Impostor!” vill jag ropa. Mest förolämpad blir jag ändå när nån annan inte verkar se det uppenbara, att så där ser jag faktiskt inte ut ”på riktigt”, utan tvärtom verkar anse att det är just så jag ser ut. What? Det är ju helt uppenbart nåt som blir fel varje gång jag fastnar på bild. Jag ser faktiskt inte ut som Mona Sahlins tjocka utvecklingssstörda syster PÅ RIKTIGT. Det är bara kameran som förvränger det så. Jaja, nu var det tydligen fel på den här kameran också. Shit happens. Jag hade ju lite hoppats att bröllopsfotografer har ett hemligt vaselinfilter som inga andra fotografer har. Jag tycker att alla andra bilder är supersnygga, utom de som inkluderar den där bedragerskan posing as me.

Jag får fokusera på kääääänslan i bilderna, och där är det inget fel alls. Tvärtom så visar jag hela svalget och skrynklar ihop ansiktet i glädjefulla grimaser på vart och vartannat foto och skrattar så att alla dubbelhakorna exponeras. Jag ser faktiskt sjukt efterbliven ut. Och…sjuk. Det är lite jobbigt. Jag kände mig ganska fin, och mådde ganska bra. Men jag ser inte riktigt frisk ut. Varken kroppsligt eller mentalt. Men jag var glad. Galet glad. Det är faktiskt ingen mänsklig rättighet att vara snygg också. Dessutom verkar min karl ha nåt slags omvänd kamerablick, för i hans ögon verkar jag nästan alltid se piffig ut. Tack Gud för brytningsfel.

3 reaktioner på ”Dekapiterat brudpar

  1. Ja jag vet hur det känns, men jag säger att du har fel! ;) Nu har jag bara sett några bilder, men på dom ser du varken sjuk, galen eller ful ut!!
    Min förmåga att alltid se ut som Jabba the Hut på bild går inte heller av för hackor, men jag lyckades se ”normal” ut på några av bröllopsbilderna iaf… Så det är nog inte fel på bilderna, för då är vi rent teoretiskt blinda ;) Du får helt enkelt acceptera att maken inte är delusional, han har hajjat nåt du inte gör haha..

  2. Ajamen… nu får du väl ge dig, mänscha?! Bilderna är skitfina, och det är du med, så det så. Förvisso känner jag igen den där känslan (och jag kan meddela att vara gift med världens näst sämste fotograf – svärmor är etter värre – inte gör saken ett dug bättre) – men samtidigt märker jag att om jag tittar på gamla bilder… Då tycker jag att bilderna är bra. Så TRO MIG, om några år kommer du att titta på de där bilderna och se det jag ser redan idag: Fina bilder av dig, under en viktig dag i ditt liv.

Kommentera

