Men vad är väl en bal på slottet

Planen har redan spruckit. Är asdålig och vill aldrig mer känna doften av bacon. LCHF light verkar inte vara min melodi. Kan ju iof bero på en dålig tajming med att jag mår så jävla illa och är allmänt kass just nu.

Skulle ha gått på Chokladfestival på Nordiska muséet idag, men istället kräks jag. Men vad är väl en bal på slottet…

3 reaktioner på ”Men vad är väl en bal på slottet

  1. tinsaynes skriver:

    Jag har ett gäng måltider att ta till i reserv när allt skiter sig och jag bara måste ha mat. Det är sånt som jag lärt mig under min tid med itrim. Kanske ska du börja göra en veckomatsedel (för att liksom börja ha koll) eller följa en veckomatsedel (tasteline har en smal variant som man kan gå efter varje vecka) och hitta några favoriter för att liksom ha en utgångspunkt.
    Eller så är det alldeles för mycket jobb…

    Det som jag HAR lärt mig är att planering är a och o. Regelbundna måltider, fyra om dagen och aldrig mer än fyra timmar mellan måltiderna. Om du har planerat för detta blir det liksom aldrig läge för en hoppsan-bulle. Eller så gör du så att du äter din hoppsan-bulle men skarvar av nästa måltid (mindre kött, mer grönt) för att kompensera. Visst, det är mycket jobb särskilt i början (så mycket mat och så mycket som ska förberedas) men när man har gjort det till en vanesak är det inte jobbigt och det är det som är grejen. Att man ska göra det till en vana att äta vettigt.

    Förlåt för att jag låter som värsta predikanten men jag har faktiskt lärt mig massor med bra saker om mat under det senaste året. Sen vet jag att det är sånt som man ibland måste jobba sig fram till själv (inte minst eftersom jag själv vetat mycket av det här från början och ändå inte levt efter) men insikterna om hur bra det är att göra på det viset kommer först när man faktiskt håller på.

    Lycka till och skit i mig om du inte tycker jag har nåt vettigt att komma med.

  2. Jag håller med, och vet att det är så det funkar. Men jag måste ha nån ”plan” dvs veta vad jag ska äta och inte äta redan från början. Jag kan inte improvisera, det är mitt största problem. Jag måste ha en exakt förutbestämd matsedel som jag kan följa, annars ballar det ur så fort jag ställs inför nåt situation där jag måste ta ett spontant beslut. Jag kan inte ooops-äta en bulle. Jag måste ha planerat det innan. Men jag får jobba på det. LCHF-grejen var hur som helst inget för mig.

  3. tinsaynes skriver:

    Får jag komma med ett tips? (vet iofs inte på vilket ställe jag ska lämna mitt tips men nu gör jag det här eftersom du skriver om LCHF å så vidare)
    Du får ha den här å mista, gör som du vill. Men det jag lärt mig av min viktnedgång (och tänk på att jag gått ner 15 kilo) är att man ska skita i dieter. Allvarligt. Kolla på kalorier och kalorimängd – det som du tar in ska du göra dig av med helt enkelt. Det går faktiskt – unnar man sig en glass eller en bulle så får man bara se till att balansera det med något mindre kaloririkt. Efter ett tag lär man sig att bullar kan man inte unna sig för ofta för då får man inte äta nåt annat och så blir det liksom balans i tillvaron.

    Om man ska börja med sånt så kan det vara bra att veta att man som tjej bränner cirka 1800 kcal i viloläge (det vill säga om du ligger ner och inte rör på dig ett endaste ögonblick).

    Det är lite olika vad man själv tycker funkar men just det här tankesättet har funkat väldigt bra för mig. Det kanske inte funkar för dig.

Kommentera

