Totalt jävla mörker


Presenten från igår kom till användning fortare än jag kunnat ana. Vid sisådär halv elva igår kväll slocknade allt i hela lägenheten. Vet inte hur stort område som omfattades av strömavbrottet, men alla hus närmast oss hade kolsvarta fönster så jag tippar att det i alla fall var några kvarter. Vi tände ljus och satt i soffan och glodde ett tag, sen föll vi till föga och gick och la oss. Finns ju inte jättemycket man kan göra när alla elektriska apparater är borträknade. Det moderna samhällets akilleshäl. Men vi satt förstås och beundrade Ludvig Löfgren-döskallen en bra stund. Extra effektfullt blev det med det röda värmeljuset (som var det enda jag lyckades gräva fram i mörkret) i. ”Det ser ut som hans hjärna”, tyckte den morbida maken.

Klockan 03 ungefär vaknade jag av att sänglampan tändes. Var lite svårt att komma ihåg vilka lampor som var på när det stora mörkret sänkte sig. Vi var smarta nog att dra ur kontakten till TV:n i alla fall. Jag hade nog fått en liten hjärtinfarkt om jag plötsligt hört röster från vardagsrummet mitt i natten.
Elbolaget informerade inte om vad orsaken till strömavbrottet var, men det var säkert nån av de små eltomtarna som trampar på den cykel som alstrar energi för vår kvarter som råkat somna på sin post.

Grymt spännande liv man har här i den norra utposten!

Kommentera

